Torfs eerste grote speler met akkoord over nachtwerk e-commerce

De directie van Schoenen Torfs en de vakbonden hebben een akkoord bereikt over nachtwerk, zo meldt De Tijd. De winkelketen is de eerste grote e-commercespeler in ons land die daar in slaagt.

Volgens de krant moet de nieuwe bedrijfs-cao nog getekend worden, maar is het zo goed als zeker dat de magazijnarbeiders bij Schoenen Torfs deze maand nog nachtwerk mogen verrichten. Het personeel dat nachtwerk verricht, zal een loonbonus van 25% krijgen voor de gepresteerde avonduren. Dat zal enkel gebeuren op vrijwillige basis.

In de praktijk betekent het dat het personeel binnen enkele dagen tot 23.00 uur kan werken, terwijl het nu om 20.00 uur stopt. Daardoor kunnen bestellingen die voor 22.00 uur geplaatst worden de volgende dag al aan huis geleverd worden. Momenteel gebeurt dat alleen maar als de bestelling voor 19.00 uur wordt geplaatst.

Schoenen Torfs is hiermee de eerste grote winkelketen die erin slaagt een akkoord te bereiken met de vakbonden over nachtwerk, zegt CEO Wouter Torfs aan De Tijd. Begin vorig jaar is een nieuwe regeling in werking getreden, waarbij nachtwerk in de retail kan als een bedrijfs-cao wordt afgesloten. Een dergelijke regeling voor de logistiek bestaat al langer, maar veel e-commercebedrijven behoren tot de distributie en de retail, niet tot de logistiek.

Een twaalftal spelers heeft vorig jaar al zo’n bedrijfscao-gesloten, zoals New Pharma, Euroshoe, Tita.be en Photobox, zo meldde BeCommerce directeur Carine Moitier in oktober aan Flows. Torfs is echter de eerste grote keten die dat doet.

Loonkost

Wouter Torfs zegt wel in De Tijd dat hoewel het akkoord nu is bereikt enkele problemen bij e-commerce in België blijven bestaan. “Wij betalen ons personeel 10% meer dan concurrenten in Duitsland en Nederland. Omdat het de prijzen gelijk wil houden met bedrijven als Zalando heeft het geen andere keuze dan in de eigen winstmarges te snijden. “We kunnen niet anders, want dankzij het internet kunnen klanten makkelijk prijzen vergelijken", zegt hij.

Schoenen Torfs haalt momenteel 13% van zijn totale omzet uit de online verkoop, goed voor circa 18 miljoen euro. Het bedrijf heeft hiervoor een distributiecentrum in Temse gebouwd. De keten gaat 5 miljoen euro investeren in de verdubbeling ervan.

Phillippe Van Dooren