Terminaloperatoren verwachten succes met nachtelijke opening

De containerterminals MSC PSA European Terminal (MPET) en DP World Antwerp Gateway aan het Deurganckdok gaan vanaf 20 maart op weekdagen ook ’s nachts open. Na zes maanden volgt een evaluatie, al geloven rederijen in het succes van het project.

Met het initiatief willen de operatoren de truckflow op hun terminals optimaliseren en helpen bij de ontlasting van het Antwerpse en Wase wegennet tijdens de piekuren. “Het initiatief kan een belangrijke bijdrage leveren voor de verbetering van de mobiliteit in en rond Antwerpen. Wanneer meer trucks ’s nachts rijden, wordt het verkeer overdag immers ontlast”, stellen ze.

De terminals aan kaai 1700 (Antwerp Gateway) en kaai 1742 (MPET) – de grootste containerterminals in de haven van Antwerpen – zullen non-stop geopend zijn van maandagmorgen 5.00 uur (Antwerp Gateway) en 5.30 uur (MPET) tot zaterdagmorgen 5.30 uur. Op dit moment is Antwerp Gateway elke werkdag open van 5.00 uur tot 21.30 uur, voor MPET is dit van 5.30 tot 21.30 uur.

Met ruimere openingsuren willen de terminals hun capaciteit optimaliseren en de volumes meer spreiden. DP World Antwerp behandelt dagelijks zo’n 1.700 trucks, MPET zo’n 2600. “Een analyse wijst uit dat de behandelingstijd op beide terminals begint op te lopen vanaf 11.00 uur, met een absolute piektijd om 17.00 uur. Na 19.00 uur neemt het aantal trucks aanzienlijk af. Zich later op de dag aanmelden, biedt dus een aanzienlijke tijdswinst. Door de aan- en aflevering ook ’s nachts mogelijk te maken, worden deze daluren verder uitgebreid”, stellen de initiatiefnemers.

“Verandering is nodig”

“DP World is al langer vragende partij voor een 24 uursopening. Toen MSC naar de Linkeroever verhuisde,  is ook MPET tot die conclusie gekomen. Daarom ben ik blij dat dit een gemeenschappelijk initiatief van MSC en de beide terminaloperatoren is”, zegt Rob Harrison, de CEO van DP World Antwerp, aan Flows. Hij gelooft alvast in het succes van het proefproject. “Als je niets doet, kan er niets veranderen. Maar het is waar dat iedereen mee op de kar zal moeten springen: de transporteurs, maar ook de magazijnen zowel binnen als buiten de haven, de logistiekers en de verladers. We kijken ook naar de rederijen voor meer flexibiliteit”.

Volgens hem zullen vooreerst de grotere logistieke spelers meedoen aan het initiatief, omdat zij voldoende schaal hebben. “Veel van hun magazijnen zijn overigens nu al open. Ook een aantal grotere transporteurs zullen meedoen. Ik begrijp wel dat dat een aanpassing zal vergen – onder andere voor de verloning van de chauffeurs – maar de voordelen om te rijden wanneer er geen files zijn, zijn niet min”, zegt hij.

Catalysator

“Nu kan een vervoerder vier transporten per dag doen. Als hij ook ’s nachts op open wegen kan rijden, kan hij er zes extra doen. Dat zijn tien bewegingen, met een en hetzelfde asset. Ook de brandstofkost zal ’s nachts dalen”, rekent hij uit.

“De grotere spelers zullen de catalysator zijn. Voor de kleinere transporteurs zal het iets moeilijker zijn om zich te organiseren”, erkent hij. Wel zegt hij dat die laatsten, die geen eigen truckyard hebben, zich kunnen groeperen om een samen een ‘container interchange area’ te creëren.

Empty depots

Bij MPET hanteert ook Medrepair (S11) vanaf 1 april de verruimde openingsuren. Global Container Services (GCS), het empty depot van Antwerp Gateway, doet dat voorlopig niet. “Dat is wel al open vanaf 5.00 uur tot 21.30 uur. We moeten nog een en ander regelen om ook ’s nachts te openen. Een deadline hebben we nog niet, maar dat zal hoogstens een paar maanden duren. Als alternatief wordt wel de blockstack (park 3 op kaai 1700) mee geopend, zodat trucks daar ook terecht kunnen voor lege containers”, zegt Harrison.

Douane

De initiatiefnemers beklemtonen verder dat aangezien de douane en customs desk tijdens de nacht voorlopig niet aanwezig zullen zijn, het van groot belang is dat de nodige administratieve regelingen voor de containers, zoals de vooraanmelding en de vrijstelling, op voorhand in orde gebracht worden.

Philippe Van Dooren