Telex: Maritieme Campus, Euronav, IVECO en protest tegen fabriek INEOS

Veertien milieuorganisaties gaan in beroep tegen de vergunning voor 'Project One' van INEOS in Antwerpen, Concordia Damen bouwt binnenvaarttankers voor het ARA-gebied (Antwerpen-Rotterdam-Amsterdam) en rederij PIL dunt zijn vloot verder uit.

MCA - 

Rederij CMB heeft de vergunningsaanvraag ingediend bij de stad Antwerpen voor de bouw van de Maritieme Campus Antwerpen (MCA). Dit zonder verder overleg met Natuurpunt Hobokense Polder vzw.  De bouwplannen stuiten al enige tijd op verzet van de milieubeweging, die vreest voor licht- en geluidpollutie en een te hoge bezoekersdruk in de Polder. “We hebben de eerste gesprekken 2,5 jaar geleden gevoerd en afstemmingsmomenten gehad tot in augustus 2020. We hebben nog herhaaldelijk geprobeerd een datum te vinden om met Natuurpunt samen te zitten, maar hebben pas vorige week antwoord gekregen. We konden niet blijven wachten”, meldt CMB aan de Gazet van Antwerpen.

INEOS -

Veertien milieuorganisaties gaan in beroep tegen de toekenning van de omgevingsvergunningen voor 'Project One' van het chemie­concern INEOS. Dat betreft de bouw van een grote plasticfabriek in de Antwerpse ­haven. De internationale ngo ClientEarth wil niet alleen de ontbossing tegengaan, maar vreest ook dat er onvermijdelijk plastic korrels in de bodem of in de Schelde, en dus ook uiteindelijk in de Noordzee, zullen terechtkomen. 

DOUANE - 

De Europese Commissie heeft de tijdelijke vrijstelling van de douanerechten op de invoer van PPE (persoonlijke beschermingsmiddelen) en medische apparatuur uit niet-EU-landen verlengd tot eind april 2021 omwille van COVID-19. Ook heeft de Comissie een btw-vrijstelling voorgesteld op de verkoop van coronavaccins en testkits voor ziekenhuizen en artsen. Momenteel geldt er voor de EU-lidstaten slechts een verlaagd btw-tarief. 

DAMEN - 

De Nederlandse scheepswerf Concordia Damen bouwt veertig duurzame binnenvaarttankers voor Shell. De schepen zullen uitgerust zijn met een 'dual fuel'-motor (diesel/lng) en een laadcapaciteit hebben van 2.800 ton en een diepgang van maar 3,25 meter. De ‘Parsifal’-tankers zullen minerale oliën vervoeren tussen de ARA-havens (Antwerpen-Rotterdam-Amsterdam) en het Rijnnetwerk. De oplevering van het eerste schip is gepland voor november 2021. 

EURONAV - 

De Antwerpse rederij Euronav overweegt de verkoop van supertankers als schroot. Door de lage vrachttarieven in de tankermarkt en de stijgende staalprijzen, zou de verkoop van oude, brandstofverslindende VLCC's (very large crude carriers) wel eens winstgevend kunnen zijn. "Als de zwakke vrachttarieven begin 2021 aanhouden, komt de oudere tonnage logischerwijze onder toenemende druk te staan om te recyclen," meldt Euronav. Tegen eind november 2020 zullen 210 VLCC's van de wereldwijde vloot minstens vijftien jaar oud zal zijn.

ARCESE - 

De Italiaanse transportgroep Arcese slaat de handen in elkaar met IVECO voor de levering van twintig nieuwe lng-aangedreven 'IVECO S-WAY's Natural Power-trekkers' (zie foto). De voertuigen zijn ook compatibel met biomethaan en verminderen de CO2-uitstoot met 95% ten opzichte van hun dieselequivalenten. Het Italiaanse Arcese heeft twee vestigingen in België: in Boom en in Maasmechelen.

PIL -

De Aziatische lijnvaartrederij Pacific International Lines (PIL) heeft nog eens twee schepen verkocht om zijn balans te verbeteren. De verkoop zou PIL een extra 7 miljoen dollar hebben opgebracht. De rederij kampt al geruime tijd met ernstige financiële problemen en komt door de coronacrisis in nog grotere geldnood. Sinds december 2019 heeft PIL al zeventien schepen verkocht en het bedrijf heeft het meerderheidsaandeel in de dochterrederij Pacific Direct Line afgestoten. PIL hoopt tegen eind november 2020 op vers kapitaal via de Singaporese staatsholding Temasek

SPOOR - 

Het spoorvervoer tussen China en de haven van Hamburg wordt steeds populairder als alternatief voor lucht- en zeetransport tijdens COVID-19. China is de belangrijkste handelspartner van het Duitse Hamburg, Europa's grootste spoorweghaven. Met het ‘Belt and Road Initiative’ wil China de handelsroutes van de Oude Zijderoute vanuit Azië naar Europa doen herleven. Antwerpen heeft (nog) geen vaste en rechtstreekse spoorverbinding met het land. 

SAADE - 

De 23.112 teu grote ‘CMA CGM Jacques Saade’ is op zondag 8 november 2020 in de haven van Hamburg aangekomen. Het is het eerste op lng varende megamaxschip dat is afgemeerd aan de Eurogate Terminal. De ‘CMA CGM Jacques Saade’ is ingezet in de FAL1 Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. 

VAN CAUWELAERT -

De Van Cauwelaertsluis is op dinsdag 10 november van 8.00 uur tot 16.00 uur tijdelijk buiten dienst wegens onderhoudswerken. De sluis is gesperd voor alle scheepvaart. Het landverkeer wordt omgeleid via de Van Cauwelaertbrug.

Julie Desmet