Telex: snackbar De Bus, kidnap, Nieuwe Sluis Terneuzen en De Cloedt

Havenfan Deprest zoekt mensen die kunnen getuigen over de stopgezette ropaxlijn Zeebrugge - Hull. Volg live de presentatie rond de werkzaamheden aan de Nieuwe Sluis Terneuzen. De Bus opent op nieuwe locatie en veertien Chinese crewleden ontvoerd.

DE BUS - 

Snackbar 'De Bus' opent vandaag – 16 november – op haar nieuwe locatie: de terreinen van transportbedrijf Roosens aan de Ketenislaan 1515 in de Waaslandhaven (zie foto). De iconische bus is in het nieuwe gebouw geïntegreerd. Voorlopig is alleen take-away mogelijk, maar uitbaatster Nadja Van Kempen hoopt haar oude klanten snel terug te zien op het nieuwe adres. 

ADR - 

De Belgische regering heeft het multilateraal akkoord 'M330' ondertekend. Krachtens dit akkoord worden alle ADR-certificaten (voor het vervoer van gevaarlijke stoffen) die tussen 1 maart 2020 en 1 februari 2021 vervallen, verlengd tot 28 februari 2021. Alle ADR-opleidingen voor vrachtwagenchauffeurs zijn tot nader order opgeschort omwille van COVID-19.

KIDNAP - 

Het heavyliftschip 'Zhen Hua 7' is op vrijdag 13 november 2020 nabij Sao Tomé in de Golf van Guinee aangevallen door piraten. Veertien Chinese bemanningsleden zijn ontvoerd, een bemanningslid raakte gewond. Het schip was op weg naar de haven van Malabo in Equatoriaal-Guinea. De Golf van Guinee in West-Afrika wordt steeds gevaarlijker voor zeevarenden. Van januari tot en met september 2020 zijn er al tachtig crewleden ontvoerd. 

HMM - 

De Zuid-Koreaanse rederij HMM behaalde in het derde kwartaal van 2020 een nettowinst van 20,5 miljoen dollar tegenover een nettoverlies van 103,4 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. In het tweede kwartaal van 2020 klom HMM voor het eerst sinds vijf jaar uit het rood dankzij de hoge vrachttarieven en lage bunkerprijzen. 

TERNEUZEN - 

Op dinsdag 17 november 2020 om 20.00 uur organiseert North Sea Port een webinar over de laatste stand van zaken rond de werkzaamheden aan de Nieuwe Sluis in Terneuzen. De presentatie kunt u live volgen via de website, het YouTube-kanaal of de Facebookpagina. Vooraf aanmelden is niet nodig. De oplevering van het nieuwe sluizencomplex is gepland in 2023.

ZEEBRUGGE - 

Havenfan Tibo Deprest zoekt getuigen die de geschiedenis van de ropaxlijn Zeebrugge - Hull (periode 1972-2020) samen met hem kunnen uittekenen. Door de stopzetting van de laatste passagiersdienst vanuit België naar het Verenigd Koninkrijk, wil Deprest een afscheidspagina aan de iconische route op zijn website opdragen. Indien u zelf de overtocht heeft gemaakt, interessante weetjes kent, of documenten heeft die online gedeeld mogen worden, kunt u contact opnemen met Deprest via deze link

VLIEGTAKS - 

De omstreden vliegtaks op vrachtvluchten in Nederland komt er niet. Dat heeft het kabinet definitief beslist. Volgens aanvullend onderzoek zouden cargomaatschappijen daardoor uitwijken naar het buitenland, met grote gevolgen voor de luchthavens van Schiphol en Maastricht Airport.

VRACHTFIETS - 

HAN Applied Research Laboratory Automotive (ARL-A) heeft, in opdracht van de Topsector Logistiek, een onderzoek gestart naar de veiligheid van elektrische (vracht)bakfietsen, of 'cargobikes' in de logistiek. Daaruit zijn twaalf aandachtspunten voortgevloeid. Momenteel is er in de meeste landen zeer weinig wetgeving over het ontwerp van bakfietsen. Die worden steeds meer ingezet als duurzaam transportmiddel in binnensteden. Het betreffende rapport vindt u hier terug. 

DE CLOEDT - 

Het Belgische familiebedrijf Group De Cloedt heeft zijn nieuwe zanddepot ‘De Branding’ in IJmuiden geopend. Granumix bv, de Nederlandse verkooptak van Group De Cloedt, heeft er al 30.000 ton zeezand gelost voor verder transport. Granumix bv verwacht de komende jaren een nog grotere vraag naar zeezand (voor onder meer de betonindustrie) gezien de toenemende maatschappelijke bezwaren tegen nieuwe zandwinningen te land en uitputting van de bestaande zandgroeven.

HAMBURG - 

In de haven van Hamburg zal in de komende jaren ruim 75 miljoen euro worden geïnvesteerd in walstroom voor zowel zee- als binnenvaartschepen. De Duitse Bondsregering draagt 42 miljoen euro bij, de Hanzestad Hamburg betaalt de rest. Hamburg claimt als eerste Europese haven walstroom beschikbaar te hebben tegen 2023 voor 's werelds grootste containerschepen aan de terminals Burchardkai, Europakai en Predlohkai.

Julie Desmet