Telex over Nieuwe Sluis Terneuzen, superjonge bemanning en werken E40

Er zijn dronebeelden beschikbaar van het buitenhoofd van de Nieuwe Sluis in Terneuzen, Nedcargo Logistics lanceert campagne 'Bloed, zweet & tranen', op de E40 vinden er op 28 september werkzaamheden plaats en fregat vertrekt met superjonge bemanning.

TERNEUZEN - 

Het buitenhoofd – het aan buitenwater gelegen deel van een schutsluis – van de Nieuwe Sluis in Terneuzen heeft zijn diepste punt bereikt. Het buitenhoofd aan de kant van de Westerschelde is inmiddels een droge bouwkuip van zo’n 25 meter diep. "Nu er een veilige en gesloten bouwkuip is ontstaan, kunnen we aan de slag met de complexe betonwerken voor de deurkassen, de brugkelder en het nivelleersysteem", meldt de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC). Dronebeelden van het buitenhoofd ziet u hier

NEDCARGO LOGISTICS - 

Logistiek dienstverlener Nedcargo Logistics bestaat twintig jaar en lanceerde de campagne 'Bloed, zweet & tranen'. De nieuwe ecocombi's werden daarvoor in een nieuw jasje gestoken (zie foto). Nedcargo Logistics is vooral actief in de logistiek en distributie van levensmiddelen. "Zowel in Nederland als in België is dat een vechtmarkt, en ieder jaar zijn er strengere regels", klinkt het via LinkedIn. "Toch handhaven wij ons in de top! Dank aan onze medewerkers, die iedere dag topsport bedrijven. Zeker in de coronatijden hebben wij met z'n allen een topprestatie geleverd." In augustus 2020 ervaarde de groep een zeer hoge werkdruk

CALAIS - 

De staking van de havenkapiteinsdienst in Calais is opgeheven. Directie en vakbonden hebben donderdag rond 18.45 uur een akkoord bereikt. Het scheepvaartverkeer is hervat. Als gevolg van de staking is er in Kent, in het zuiden van Engeland, een speciaal verkeersplan voor de vrachtwagentrafiek in werking gesteld. De zogenaamde 'Operation Stack' werd omwille van de onderbreking van de Kanaaldiensten toegepast om vrachtwagens op de snelweg M20 te parkeren. 

E40 - 

Op de E40 richting Jabbeke worden er op maandag 28 september putten hersteld in de asfaltverharding op het trage rijvak net voorbij de grens met Frankrijk. Ook de herstellingswerken tussen Veurne en Oostduinkerke gaan op 28 september van start en zullen drie dagen duren. Op woensdag 30 september zijn er werken gepland tussen Mannekensvere en Middelkerke. De werken worden uitgevoerd met mobiele signalisatie en zullen een dag duren. 

ZEESLUIS IJMUIDEN - 

De 72 meter lange en 24 meter hoge sluisdeur van de nieuwe zeesluis in IJmuiden (Noord-Holland) is geplaatst. De operatie nam drie dagen in beslag. Om de enorme sluisdeur op de juiste diepte te installeren, moest er 600.000 m3 zand uit de sluiskolk worden gegraven. De komende maanden wordt de sluisdeur getest. Daarna worden de twee andere sluisdeuren, die nu nog in de Amsterdamse Amerikahaven liggen, geïnstalleerd. De sluis in IJmuiden wordt 500 meter lang en wordt in 2022 opgeleverd. 

CRUISETERMINAL - 

De eerste onderdelen voor de nieuwe Antwerpse cruiseterminal zijn donderdag – 24 september – via de Schelde richting het Steen vertrokken. Het transport was oorspronkelijk gepland op 21 september, maar liep wegens onvoorziene technische werken enige vertraging op. Het betreft het paviljoen, dat is vervoerd vanaf Zuidnatie, en de twee toegangsplatformen, rechtstreeks geleverd vanuit het staalbouwatelier in Wondelgem. Op dinsdag 6 oktober vertrekken de drie grote aanmeerpontons met de toegangsbruggen. Alle elementen worden rond half oktober aan het Steenplein verwacht, waarna de assemblage en verdere afwerking van het cruiseponton kan beginnen. De oplevering is gepland in het voorjaar van 2021.

FREGAT - 

Nu zondag – 27 september – vertrekt het Belgische fregat ‘Leopold 1’ samen met de permanente NAVO-vloot SNMG1 vanuit Zeebrugge richting Schotland voor de internationale oefening ‘Joint Warrior 2020’. Met 65% van de bemanning jonger dan 35 jaar, is dit het fregat met de jongste bemanning ooit dat op volle sterkte voor een militaire training uitvaart. 11% van de bemanning aan boord bestaat uit vrouwen. 

P&O FERRIES - 

De Zwitserse technologieontwikkelaar ABB zal de twee nieuwste veerboten van P&O Ferries uitrusten met elektrische voortstuwingstechnologie. De Britse rederij zal hiermee 40% brandstof kunnen besparen op een heen- en terugreis tussen Dover en Calais op de Kanaalroute. De ropaxschepen krijgen ook een intelligent manoeuvreer- en controlesysteem dat meer veilige en efficiënte operaties mogelijk maakt door bepaalde navigatietaken te automatiseren. Het hybride duo zal in 2023 in de vaart komen. 

Julie Desmet