Telex over brexit, Maersk, DP World, luchtvrachtrecords en meer

Hier nog meer korte nieuwtjes. Onder meer dat een brexitdrama volgens VOKA 28.000 Vlaamse jobs kan kosten. Maar ook dat de bemanning van een containerschip piraten kon afweren met ... bluskanonnen. U leest het hieronder..

BREXIT -

De werkgeversfederatie Voka acht een verlenging van de brexitgesprekken noodzakelijk. De onderhandelingen tussen de Europese Unie en het VK zijn in een impasse beland. Voka vreest daarom een Brits vertrek eind 2020 zonder handelsakkoord. Een ‘brexitdrama’ zou volgens Voka 28.000 Vlaamse jobs kunnen kosten. Voka zet daarom intussen sterk in op webinars om de Vlaamse ondernemingen ‘brexit-ready’ te krijgen.

MAERSK  -

Het door Maersk gehuurde containerschip ‘Rio Charleston’ is op weg naar de Nigeriaanse haven Onne aangevallen door piraten in de Golf van Guinee. De bemanning spoot met bluskanonnen op de bende en wist zo de aanval af te slaan. Niemand aan boord raakte gewond. De ‘Rio Charleston’ van 4.300 teu vaart in de FEW3 Service tussen het Verre Oosten en West-Afrika.

LUCHTVRACHTRECORD -

De uitbraak van COVID-19 zorgt waarschijnlijk voor een recordomzet van 110,8 miljard dollar in 2020 voor de luchtvrachtsector. Dat voorspelt de internationale luchtvrachtorganisatie IATA. Die gaat uit van een daling van het vrachtvolume met 10,3 tot 51 miljoen ton vergeleken met 2019, maar verwacht dat door het gebrek aan bellycapaciteit van passagiersvliegtuigen de vrachtprijzen met 30% verder zullen stijgen. 

POA -

Port of Antwerp lanceert in samenwerking met de partners van het Grenspark Groot Saeftinghe het Landbouwinnovatiefonds. Dat biedt financiële ondersteuning en begeleiding aan voor natuurinclusieve landbouw op de linker-Scheldeoever. Daarbij maken landbouwers optimaal gebruik van de natuurlijke omgeving en integreren deze in de bedrijfsvoering. Poa wil tot een optimale synergie komen tussen haven, landbouw en natuur. 

SLEEPHOPPERS -

Het Nederlandse C-Job heeft het definitief ontwerp uitgetekend voor de nieuwste sleephopperzuiger van de Amerikaanse baggeraar GLDD. Het maritieme ingenieursbureau werkte ook al samen met baggerbedrijf Van Oord en was het brein achter de hopper ‘Bonny River’ van het Belgische DEME.

DP WORLD -

Terminaloperator DP World zal een nieuwe vloot Autonomous Internal Terminal Vehicles (AITVs) inzetten in de haven van Jebel Ali (Dubai). De autonome voertuigen moeten de operationele efficiëntie in de containerterminals verhogen. DP World wil digitale technologie introduceren als de nieuwe wereldwijde standaard voor traditionele havenactiviteiten.

STENA BULK -

De Zweedse rederij Stena Bulk heeft een prototype voorgesteld van de nieuwste producten- en chemicaliëntankers ‘IMOFlexMAX’ (zie foto). De schepen zullen uitgerust zijn met dual-fuel motoren, zonnepanelen en Flettner-rotoren, of verticaal opgestelde cilinders die uit windenergie stuwkracht opwekken. De reeks komt in het kielzog van de ‘MOIIMAX’-series en zal meer dan 25% minder CO2 uitstoten dan andere producttankers.

TANKERS -

De Nederlandse VT Group (Verenigde Tankrederij) neemt de tankeractiviteiten van het Spaanse Boluda Corporación Marítima over. Daarmee versterkt VT Group haar positie voor de levering en het transport van scheepsbrandstof in Spanje, Panama en Trinidad en Tobago in de Caribische Zee. VT Group is vooral actief in de Europese wateren, waaronder het ARA-gebied, en levert ook bunkers in Australië.

Julie Desmet