Telex over vergunning INEOS, lng-megamax CMA CGM en Entrepot Oostende

Chemiereus INEOS heeft een 'voorwaardelijk gunstig' advies gekregen voor de bouw van Project ONE in de Antwerpse haven, de megamax ‘CMA CGM Jacques Saadé’ is in de vaart genomen en de haven van Oostende wil het 'Entrepot' herbestemmen tot kantoren.

INEOS - 

De Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie (GOVC) heeft een 'voorwaardelijk gunstig' advies gegeven voor de bouw van Project ONE van chemiebedrijf INEOS in de Antwerpse haven. Ten laatste op 29 oktober 2020 moet Vlaams minister van Omgeving, Zuhal Demir, de knoop doorhakken. In november 2019 kreeg INEOS al een omgevingsvergunning van de deputatie van de provincie Antwerpen voor de voorbereidende werken. Het project stootte echter op heel wat protest van actiegroepen en milieuverenigingen omwille van de 49 hectare te ontbossen terreinen in Lillo. In december 2019 werd beroep aangetekend. Project ONE is de grootste Europese chemie-investering in twintig jaar tijd.

OOSTENDE -

Haven Oostende heeft een vergunning aangevraagd om het voormalige Stapelhuis van de Douane (Entrepot) te restaureren en herbestemmen tot kantoren. Na het wegvallen van de Europese binnengrenzen werd het gebouw tijdelijk gebruikt door Transeuropa Ferries. Het plan omvat: kantoren voor 185 mensen in het bestaande volume, en drie polyvalente ruimtes in een extra verdieping die tegelijk een visueel baken wordt (zie foto). Het Entrepot is een van drie leegstaande, historische gebouwen in het kerngebied van de haven, die het bestuur weer geschikt wil maken voor zeehavengebonden activiteiten.

CMA CGM - 

De Franse Rederij CMA CGM heeft zijn eerste op lng aangedreven megamax, de ‘CMA CGM Jacques Saadé’ van 23.112 teu, in de vaart genomen. Indrukkwekkende beelden van deze nieuwbouw kunt u hier bekijken. Het containerschip is vandaag – op 23 september – in de Noord-Koreaanse haven van Busan aan zijn maidentrip voor de FAL1-dienst begonnen. Tegen 2023 wil CMA CGM dat 10% van zijn energievoorziening uit alternatieve brandstoffen bestaat. In 2050 wil CMA CGM volledig CO2-neutraal zijn. 

COKE - 

België is de belangrijkste toegangspoort voor cocaïne in Europa. In 2018 is er 181 ton cocaïne in de Europese Unie in beslag genomen. 53 ton is in België onderschept. Dat blijkt uit het Europees Drugsrapport van het Europees waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving (EMCDDA). Spanje volgt op de tweede plaats met 48 ton. In Nederland is er 40 ton coke in beslag genomen.

ROTTERDAM - 

Boudewijn Siemons gaat op 1 oktober 2020 aan de slag als nieuwe chief operating officer (COO) van het Havenbedrijf Rotterdam. Siemons volgt Ronald Paul op, en moet de infrastructuur verbeteren door via technologische innovaties en digitalisering. Siemons is werktuigbouwkundig ingenieur van opleiding en was tot voor kort president van de divisie Americas bij tankterminaloperator Koninklijke Vopak. 

DKV - 

Mobiliteitsdienstverlener DKV Euro Service heeft zijn tolbetalingsmogelijkheden in Bulgarije uitgebreid. Transporteurs kunnen de tol in Bulgarije nu ook via hun DKV BOX EUROPE betalen. Bulgarije wordt beschouwd als een belangrijk doorvoerland tussen Midden-Europa en het Midden-Oosten. De route-gerelateerde tickets zijn nog steeds eenvoudig online te bestellen via het bestelformulier van de exploitanten van de tolheffingssystemen of via de mobiele app. Daarnaast zijn de klantgegevens, voertuiggegevens en vaak gebruikte routes beschikbaar in het klantenportaal van DKV. 

VEER - 

De veersteiger in Hoboken krijgt in het weekend van 26 en 27 september een gloednieuwe toegangsbrug en een nieuw vlotponton. Het veer Kruibeke-Hoboken zal tijdens de werken niet varen. De Waterbus blijft aanmeren in Kruibeke, maar er zal geen aansluitende verbinding zijn van het veer naar Hoboken. Veergebruikers kunnen het veer Bazel-Hemiksem gebruiken als alternatief. Een overzicht van de veerdiensten vindt u hier

FELIXSTOWE - 

De Britse haven Felixstowe kampt al een tijdje met congestieproblemen aan landzijde, waarbij enkele rederijen aan hun klanten vroegen om lege containers naar inlanddepots te brengen. Maersk leidde onlangs nog een groot containerschip af van Felixstowe naar London-Gateway om de drukte te vermijden. De Franse rederij CMA CGM gaat de extra operationele kosten die voortvloeien uit de trage doorstroming van de containers in Felixstowe, nu doorrekenen aan de verladers of importeurs via een congestietoeslag van 150 dollar per teu. Deze toeslag wordt vanaf 1 oktober aangerekend en geldt voorlopig alleen voor lading van en naar de Far East.

REDDINGSOPERATIE - 

In het Kanaal hebben de Franse reddingsdiensten op dinsdag maar liefst 88 mensen gered die met gammele bootjes probeerden de Britse kust te bereiken. Het betrof onder meer drie mensen aan boord van een kajak voor Cap Blanc-Nez, en meerdere schipbreukelingen op 15 km ten noorden van Duinkerke. De transmigranten zijn allemaal in veiligheid gebracht in de haven van Boulogne-sur-Mer.

ARKTIKA -

De Russische atoomijsbreker ‘Arktika’ verliet dinsdag de haven van Sint-Petersburg voor zijn laatste tests op zee. De nucleair aangedreven krachtpatser kan door 2,8 meter dik ijs breken en zal dienen voor het transport van vloeibaar aardgas (lng) op de Noordwestelijke Doorvaart. Het noordpoolgebied is voor Rusland een topprioriteit, zowel op militair als economisch gebied. Door het smelten van het Arctische zee-ijs komen er nieuwe handelsroutes vrij en worden de grondstoffen bereikbaar.

Julie Desmet