Telex over award voor Air Cargo Belgium en laptopschaarste

Air Cargo Belgium (ACB) is in de prijzen gevallen, de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) is gestart met de inrichting van nieuw natuurgebied in Zeebrugge en de VS weigeren nog Chinese goederen in te voeren die onder 'dwangarbeid' zijn geproduceerd.

AIR CARGO BELGIUM - 

Air Cargo Belgium (ACB), de koepelorganisatie van de Belgische luchtvrachtgemeenschap, wint de 'Air Cargo Industry Achievement Award' (zie foto). De prijs is een initiatief van nieuwsplatform Air Cargo Week. ACB haalde het van Air France KLM Martinair Cargo, Etihad Cargo, Qatar Airways Cargo, Singapore Airlines Cargo en Swissport. "We zijn dankbaar voor de erkenning die we krijgen", laat ACB weten. "Dit moedigt ons nog meer aan om van Brucargo het meest aantrekkelijke, efficiënte, innovatieve en succesvolle logistieke platform te maken."

ZEEBRUGGE - 

De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) vormt twee percelen in De Haan om tot natuurgebied. Dit als compensatie voor het verlies aan zilt grasland door de uitbreiding van de achterhaven van Zeebrugge. Het nieuwe groen in deelgemeenten Klemskerke en Vlissegem, zal dienen als broedbiotoop voor weidevogels. Sinds 2005 is er in totaal 362 hectare natuur ontwikkeld binnen tien afgebakende zones in de regio Zeebrugge. Ruim 75% is intussen gerealiseerd.

LAPTOPSCHAARSTE - 

Met de start van het allereerste 'virtuele schooljaar' in de VS, is de toeleveringsketen op de luchtvracht erop gericht om de druk van de overweldigende vraag naar laptops te verlichten. Omwille van COVID-19 groeit het aantal scholen die met e-learning werken, waarvoor laptops nodig zijn. De transporteurs worstelen met de beperkte containercapaciteit op de trans-Pacific. Hierdoor lopen de bestellingen fors achter. 

GELUIDSHINDER -  

Waals minister van Luchthavens Jean-Luc Crucke treft een compensatieregeling voor de omwonenden van Liege Airport in Bierset die protesteren tegen de geluidshinder. In de eerste helft van 2020 zijn er 167 klachten over geluidsoverlast geregistreerd. In dezelfde periode van 2019 waren dat er 172. "De meeste klachten komen van omwonenden buiten de zone van het PDLT (Le Plan de Développement à Long Terme) en hebben betrekking op nachtvluchten", benadrukte de minister. 

DRIJVENDE OPSLAG - 

De vrachttarieven voor VLCC’s – supertankers met een capaciteit van 200.000 tot 320.000 ton – zijn opnieuw gestegen door de vraag naar drijvende opslag. Europese grondstoffenhandelaars zoals Trafigura en Vitol hebben verschillende chartercontracten op korte termijn afgesloten. Dat melden analisten van het Amerikaanse Jefferies. De VLCC-tarieven variëren van 25.000 tot 30.000 dollar per dag. Voor ladingen die gepland zijn om in december te leveren, moet er al meer dan 40.000 dollar per dag worden betaald. De hoge dagtarieven hebben ook een gunstige invloed op de aandelenkoers van tankerrederij Euronav. De koers is op 15 september met 0,79% gestegen naar 8,26 euro per aandeel.

BEIROET - 

UNIFIL, de vredesmacht van de Verenigde Naties (VN) in Libanon, heeft op maandag 14 september 36 vluchtelingen gered op een boot net buiten de Libanese territoriale wateren. Volgens de lokale autoriteiten wilden de opvarenden illegaal Cyprus bereiken. De Maritime Task Force van de VN bracht de groep terug naar de haven van Beiroet. Sinds de explosie op 4 augustus in de Libanese havenstad, proberen veel inwoners om economische redenen het land te ontvluchten. Volgens de Wereldbank zou de schade in Beiroet tot meer dan 8 miljard dollar oplopen. 

CREWWISSELS - 

Wereldwijde scheepvaartorganisaties dringen er bij alle lidstaten van de Verenigde Naties op aan om de crisis rond de bemanningswissels op te lossen. Onder meer de International Labour Organisation (ILO), de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en UNCTAD (de VN-afdeling inzake handel en ontwikkeling) legden een gezamenlijk statement af waarin ze eisen dat zeevarenden "onmiddellijk" als essentiële werkkrachten worden erkend. De humanitaire crisis aan boord aanpakken en de maritieme veiligheid vooropstellen, staan hoog op de agenda. 

DWANGARBEID - 

De Verenigde Staten weigeren Chinese goederen in te voeren die geproduceerd zijn door de Oeigoerse moslimminderheid. Volgens de VS gaat het om dwangarbeid. Zeker 1 miljoen Oeigoeren zouden in China in ‘opleidingskampen’ zitten. Het gaat om producten zoals katoen, computeronderdelen, haarproducten en andere items die gemaakt zijn in de regio Xinjiang. "De Trumpregering zal buitenlandse bedrijven niet toestaan kwetsbare werknemers te onderwerpen aan dwangarbeid, terwijl ze schade toebrengen aan Amerikaanse bedrijven die de mensenrechten en wet wel respecteren", verklaart Mark Morgan, chef van de douane en grensbescherming.

Julie Desmet