Telex over Ahlers, BMT, Yusen Logistics, mijnenjagers en Jan De Nul

Hier leest u nog kort nieuws: Didier Duponselle versterkt het managementteam van de Ahlersgroep, Yusen Logistics breidt uit met een tweede logistiek centrum in Moerdijk en het Zeebrugse BCM bouwt de scheepsdekuitrusting voor 12 nieuwe mijnenjagers.

AHLERS -

Didier Duponselle is sinds 1 augustus aan de slag als de nieuwe global business unit director bij Ahlers om de Sustainable Supply Chain Solutions afdeling verder uit te bouwen. Hij zal vooral in nauw contact staan met de vestigingen in Centraal-Azië. Duponselle werkte sinds 2010 voor Ahlers als commercial development director, maar verliet in 2017 het bedrijf voor European Containers (ECS) waar hij als chief commercial officer (CCO) onder meer de brexitstrategie uitbouwde. In april 2020 keerde hij terug, en nam hij, naast Carl Peeters, het roer over van Dirk Van Hoomissen

VEERBOOT - 

De 'Marnix Van Sint-Aldegonde', de nieuwe veerboot voor Antwerpen die op termijn de 'Simon Stevin' zal vervangen, is te water gelaten in Estland (zie foto). Het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) zal het nieuwe veer inzetten voor de overtochten ter hoogte van Sint-Anna, Kruibeke-Hoboken en Bazel-Hemiksem. Het schip is 30 meter lang, 9,5 meter breed en zal plaats bieden voor 200 passagiers en 75 fietsen. In tegenstelling tot de andere veren op de Schelde, is de rompvorm van het catamarantype. 

BMT -

Dennis de Bruin is de nieuwe algemeen directeur van BMT’s Commercial Shipping Europe. De Bruin volgt Jeroen de Haas op en zal de Europese afdeling leiden vanuit de kantoren in België (Antwerpen), Nederland en Zwitserland. De Bruin trad in 2004 bij de industriële groep BMT in dienst en heeft meer dan twintig jaar ervaring in de maritieme industrie. De voorbije zeven jaar was hij werkzaam als marine director voor de nautische en ladingafdeling in Rotterdam.

DUISPORT -

Duisport, beheerder van de haven van Duisburg, wil een belang verwerven in de multimodale transport- en logistieke groep Interporto. Dat bedrijf exploiteert drie terminals in en rond de Italiaanse zeehaven Trieste en beschikt over bijna 1 miljoen m² opslagruimte. Sinds 2017 loopt er een strategische samenwerking tussen Duisport en de havenautoriteit van Trieste, hoofdaandeelhouder van Interporto. De haven van Trieste wordt beschouwd als een belangrijke toegangspoort voor Midden- en Oost-Europa. Welke vorm de participatie zal krijgen, is nog onduidelijk.

YUSEN LOGISTICS -

De logistieke dienstverlener Yusen Logistics breidt uit met een tweede logistiek centrum in het Nederlandse Moerdijk. ’Yusen Moerdijk II’ zal 24.000 m² groot zijn, aangevuld met 3.550 m² mezzanineruimte en 1.200 m² kantooroppervlakte. 24 laaddocks zullen toegang verlenen tot de nieuwe warehouse die eind 2020 helemaal operationeel wordt. Yusen Logistics zal op de nieuwe vestiging vooral zijn e-commerceactiviteiten verder ontwikkelen.

MIJNENJAGERS -

De Zeebrugse machinefabrikant Brusselle Carral Marine (BCM) zal de scheepsdekuitrusting leveren voor de twaalf nieuwe mijnenjagers bestemd voor de Belgische en Nederlandse marine. BCM zal instaan voor het ontwerp, de bouw en de levering van de elektrisch aangedreven anker- en afmeerlieren. De schepen zullen uitgerust zijn met drones onderwater, op het water en in de lucht om de bemanning beter te beschermen. De oplevering van het eerste schip is gepland in 2024.

ONTSLAGRONDE -

De scheepsbouwer Damen Shipyards schrapt wereldwijd zo'n 1.050 banen. In Nederland verdwijnen 173 arbeidsplaatsen. Het Nederlandse familiebedrijf dook in 2019 steeds dieper in de rode cijfers. Het nettoverlies liep op tot 287 miljoen euro. Dat is het hoogste verlies ooit in de 93-jarige geschiedenis van het bedrijf. Door COVID-19 bleven ook nieuwe opdrachten uit. 

JAN DE NUL - 

Willem de Vlamingh, de kabellegger van baggeraar Jan De Nul, heeft met succes de vier onderzeese exportkabels geïnstalleerd vanaf het offshorewindmolenpark 'TPC' op 10 km van de westkust van Taiwan naar het vasteland. Door de nabijheid van een oesterkwekerij en een belangrijke vaarroute, moesten de kabels door ondergrondse leidingen van 1 km lang worden getrokken. Oorspronkelijk zouden de boringen slechts 300 meter lang zijn. 

DUINKERKE -

De haven van Duinkerke beschikt opnieuw over een ‘EcoPort PERS Certificate’, de milieucertificering voor zeehavens. PERS staat voor ‘Port Environmental Review System’ en omvat een set strikte richtlijnen van de Europese zeehavenorganisatie ESPO op het gebied van duurzaamheid en milieubescherming. De haven van Gent ontving in 2015 als eerste Belgische haven het certificaat, dat om de twee jaar wordt uitgereikt.

EVERGREEN - 

De Taiwanese containerrederij Evergreen zet mee haar schouders onder het ‘Ship Recycling Transparency Initiative' (SRTI). Dat is een onlineplatform waarop scheepseigenaren hun aanpak voor een duurzame scheepsrecycling met elkaar kunnen delen. Evergreens deelname aan het SRTI-programma past binnen zijn vlootvernieuwingsstrategie. Andere leden van de 'SRTI-beweging' zijn Hapag-Lloyd, A.P. Moller-Maersk, Norden en Stolt Tankers. 

Julie Desmet