Task force zal rol Antwerpse haven in Nieuwe Zijderoute gestalte geven

Nu China heeft aangegeven dat Antwerpen een belangrijke rol kan spelen in de uitbouw van een Nieuwe Zijderoute, komt er een Task Force om die rol zo goed mogelijk in te vullen. Er zijn ook al plannen voor een logistieke China-hub in de haven.

Dit alles kadert in het "One Belt, One Road" project dat eind 2013 door China werd aangekondigd en waarmee het land zijn belangrijkste industriesteden beter wil doen aansluiten bij handelscentra elders in Azië, het Midden-Oosten en Europa. Het project omvat een luik spoor, dat de klassieke zijderoute volgt, en een maritiem luik dat ook Zuidoost-Azië en landen rond de Indische Oceaan mee opneemt.

Het was de Chinese president Xi Jiping zelf die tijdens de Belgische koninklijke missie in China wees op de belangrijke rol van Antwerpen in de nieuwe maritieme Zijderoute. Het Gemeentelijk Havenbedrijf gaat nu een Task Force oprichten om die rol zo goed mogelijk in te vullen.

België maakte van het staatsbezoek overigens gebruik om een aanvraag in te dienen voor toetreding tot de nieuwe Asian Infrastructure Investment Bank, die investeringen in het kader van het "One Belt, One Road" project mee financiert.

Logistiek hub

De reeds jarenlange prominente aanwezigheid van de Antwerpse haven in China via een permanente vertegenwoordiger in Shanghai begint eveneens zijn vruchten af te werpen. Zo tekende het Havenbedrijf begin deze week een samenwerkingsovereenkomst met de China Development Bank en de Chengtong Holdings Group met het oog op de realisatie van een China-EU-Africa-International Trade & Logistics Hub Center. Als mogelijke locatie wordt de Churchill Industrial Zone, de voormalige Opel-site, genoemd. De Chinese holding was een van de kandidaten die reageerden op de marktbevraging voor de site.

Zuidnatie

Zuidnatie ondertekende dinsdag alvast een memorandum of understanding met China Logistics voor dit project. Er zou al een jaar aan gewerkt zijn. Zuidnatie hoopt op een doorbraak tegen het eind van het jaar. De Chinese partner zou de site in zijn totaliteit willen innemen. Bedoeling is Chinese goederen via Antwerpen binnen Europa te verdelen en ook de West-Afrikaanse markt te bedienen en vice versa.

Aangezien het Havenbedrijf voor de site eerder op zoek is naar een invulling met maakindustrie met hoge toegevoegde waarde, is het nog niet duidelijk of het project ook effectief op de Churchill Industrial Zone zal komen. Volgens Marcel Dubourg, gedelegeerd bestuurder van Zuidnatie, gaat het echter om een logistiek project gekoppeld aan verdere ontwikkeling naar processing en value added services. Een werkgroep zal  het dossier nu verder moeten bekijken. Het vertegenwoordigt een tewerkstelling van zo'n 250 banen.

Duqm

Het Havenbedrijf wijst er nog op dat het zijn rol als strategische partner ook dankt aan de verschillende samenwerkingen met havens of regio’s langsheen de Nieuwe Zijderoute. Zo is Antwerpen al langer betrokken bij de uitbouw van de haven van Duqm in Oman, die als hub kan dienen voor trafieken tussen de Perzische Golf, de Rode Zee, het Verre Oosten, Zuidoost-Azië en Oost- en Zuid-Afrika. Volgende week gaan Port of Antwerp International en APEC ook in Baku in Azebeidzjan een samenwerkingsovereenkomst ondertekenen, die op korte termijn in contracten moet resulteren.