Screening investeringen en overnames in Europese havens start in april

De Europese Unie houdt haar strategische activa vanaf april wat beter in het oog. Dan start de voorafgaande screening van overnames en investeringen door partijen uit niet-EU-landen. Havens en grote transportnetwerken staan mee in de frontlijn.

Het nieuwe ‘investment screening framework’ kreeg zopas definitief groen licht en treedt volgende maand in werking.

Het nieuwe raamwerk komt er op voorstel van Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker. Die legde het in 2017 op tafel. Toen ontstond bezorgheid rond investeringen in ‘kritische infrastructuur’. Europa besloot zijn strategische belangen wat beter te beschermen.

TEN-T en havens

Op dat lijstje staan onder meer de trans-Europese netwerken zoals dat voor transport. Daarin horen ook alle grote havens binnen de EU.

De OESO berekende begin vorig jaar dat Chinese groepen zowat 10% van de containerbehandelingscapaciteit in Europa in handen hebben. Vaak is dat via minderheidsparticipaties in terminals, zoals de 20% die Cosco bezit in Antwerp Gateway, of zijn belang van 35% in de Rotterdamse Euromax (foto). De overname van de APMT-terminal in Zeebrugge door die Chinese grootmacht zette dat cijfer nog wat sterker in de verf.

Implementatieperiode

Er volgt wel nog een overgangsperiode van achttien maanden waarin Commissie en lidstaten zo nodig stappen voor implementatie moeten zetten. Landen zoals Frankrijk, Duitsland en Nederland beschikken al over een screeningmechanisme. In België is dat nog niet het geval.

Europees commissaris voor Handel Cecilia Malmström juicht de beslissing toe: “De EU heeft veel te winnen bij buitenlandse investeringen. Zij spelen een vitale rol in onze economie. Maar de recente toename in investeringen in voor ons strategische sectoren, heeft terecht voor debat gezorgd. Met het nieuwe kader zijn we beter gewapend om die investeringen te monitoren en onze belangen veilig te stellen.”

De nieuwe Europese regelgeving legt in ruime mate de klemtoon op de uitwisseling van informatie tussen lidstaten.

Jean-Louis Vandevoorde