Verlenging boycot: impact op transport naar Rusland

Nadat de Europese Unie en Rusland hun economische sancties ten nadele van elkaar verlengden, sprak Flows met een aantal stakeholders in de transportsector over de impact ervan op hun activiteiten.

Flows wilde weten wat de transport- en shippingsector verwacht over de trafieken naar Rusland, nu de Europese Unie en de Russische federatie de sancties tegen elkaar verlengden. Wij spraken met spelers uit de shipping- en de transportsector.

Finnlines

Volgens Dirk Elinck van Finnlines is de transhipment van lading uit de Verenigde Staten via het zusterbedrijf ACL (Atlantic Container Line) fel verminderd. "Wat Belgische lading betreft, zien we dat de bouwmaterialen zich handhaven. De bouwsector in Rusland doet het momenteel erg goed. De terugval in de trafieken verliep vrij geleidelijk, maar het zwaartepunt lag toch in 2014 toen het allemaal begon. Finnlines biedt geen reefers en in de voedingsector vallen natuurlijk de zwaarste klappen. We zien dat de transhipmenttrafieken van zusterbedrijf Grimaldi, die onder meer betrekking hebben op de automotive sector, vanuit Zuid-Amerika en het Middellands Zeegebied wel nog zeer goed draaien.”

Rotra

Voor Rotra hebben de sancties weldegelijk een impact, maar de verlenging zal geen nieuwe trafieken op de helling zetten. "Jammer genoeg laten heel wat bedrijven zich afschrikken, zodat ook in sectoren die niet onder de sancties vallen toch terughoudendheid heerst om zaken te doen met Rusland", zegt Roman Selivanov. "Maar het gaat wel over een uitgesproken collect markt, voor ongeveer 80% gecontroleerd door Russische invoerders. Belgische exporteurs kunnen makkelijk zaken blijven doen, maar voor kmo's is de drempel toch misschien wat hoger. Zoals altijd bij boycots zien we ook een verschuiving van de business. Rusland is een buurland van China en daar wordt heel wat minder moeilijk gedaan."

Ahlers

Ahlers is niet actief in de export van voedingsproducten naar Rusland. ”Wij merken wel dat exporteurs van andere producten er indirect door worden beïnvloed", legt Stefan Van Doorslaer uit. "De beslissing om te investeren in een land dat onder boycots valt, is veel moeilijker te nemen dan bij ongehinderde vrijhandel. Bij Ahlers blijven we geloven in Rusland en laten we ons niet tegenhouden. De groei in onze andere focuslanden, zoals India en China, is natuurlijk wel hoger dan in Rusland dat momenteel ongeveer 2% groei kent."

OOCL

OOCL zag bij het begin van de sancties in 2014 een terugval van ongeveer 25%. "Nu zien we minder verschil", zegt Danny Van den Bosch. "We denken ook niet dat er nog veel bijkomende daling van de volumes te verwachten valt. De impact voor Rotterdam was wel veel groter dan voor Antwerpen omdat de door Rusland gesanctioneerde producten zoals melk, vlees, fruit en groenten daar veel zwaarder wegen in de exportcijfers."

Vedrova

Yuliya Yakimova van Vedrova is zelf afkomstig van Oekraïne en groeide op in Rusland. "Voor Vedrova is de schade nog beperkt, want wij houden ons bezig met chemicaliën, meststoffen en staal. We zien een nieuwe nijverheid in Rusland ontwikkelen. Zo zijn er kleine start-ups die trachten luxevoedingsproducten te produceren ter vervanging van parmezaan en prosciutto. Wat de export van voeding uit de Europese Unie betreft, zou het me niets verwonderen mocht de Russen parallelle import via Wit-Rusland oogluikend toestaan. Het feit dat Rusland haar stemrecht heeft teruggekregen in de Raad van Europa stemt me wel optimistisch. Er zijn weinig mensen in de zakenwereld die denken dat het conflict over Oekraïne door sancties zal worden opgelost. Anderzijds denk ik dat velen in de transport- en exportsector wel vinden dat deze sancties onnodige economische schade veroorzaken voor alle betrokkenen, zowel in Rusland als in het Westen.”

Sven Josten