Ruimte besparen en veiliger werken met Linde smallegangentrucks

(Publireportage) In steeds meer klassieke magazijnen wordt naast heftrucks en reachtrucks ook voor smallegangentrucks (VNA) gekozen. Daardoor wordt de aanwezige ruimte efficiënter benut en neemt de veiligheid toe.

Doordat veel magazijnen met plaatsgebrek worstelen, kiest men alsmaar meer voor semiautomatische smallegangenmagazijnen. Dat is een trend die Motrac – exclusief invoerder en verdeler van de Linde heftrucks en magazijntrucks in België – in de haven van Antwerpen maar ook elders in het land opmerkt. In een conventioneel magazijn is er veelal een gangbreedte van 3 (voor reachtrucks) of 4 meter (voor heftrucks). Daardoor gaat er veel nuttige ruimte verloren. In een smallegangenmagazijn kan die ruimte gereduceerd worden tot ongeveer 1,80 meter. Dat kan tot maar liefst 50% meer beschikbare palletplaatsen opleveren. Voor bijvoorbeeld een magazijn van 30.000 m2, betekent die verandering al snel een tiental extra gangen voor meer goederenopslag.

Minder aanrijdingen

Maar er is nog een reden waarom semiautomatische smallegangenmagazijnen aan belang winnen, en dat is veiligheid. In de haven gebeuren arbeidsongevallen door aanrijdingen niet alleen op de kades, maar helaas ook in magazijnen zelf. Bij klassieke heftrucks en reachtrucks is de bestuurder vanuit zijn cabine volledig verantwoordelijk voor elke beweging van het toestel. Doordat heftruck- en reachtruckchauffeurs zelf op de grond blijven, is het zicht op grote hoogte beperkt, waardoor bij hooggeplaatste goederen een grotere kans op aanrijdingen bestaat.

Minder ongevallen

Door de handelingen tussen de rekken deels te automatiseren, wordt het risico op ongevallen veel kleiner. Linde heeft hiervoor smallegangentrucks ter beschikking, ook wel VNA-trucks genoemd. Met dergelijke toestellen kunnen het aantal zware ongevallen bij logistieke bedrijven en transporteurs in het havengebied gevoelig dalen. In tegenstelling tot heftrucks en reachtrucks, gaat de chauffeur van een smallegangentruck wél de hoogte in. Hij kan dus op ooghoogte werken. Dat geeft een beter zicht op de ladingen, werkt ergonomischer én creëert een lager risico op aanrijdingen en ongewenste kosten. Door semiautomatisch te werken, verbeteren bovendien ook de prestaties: de palletten kunnen sneller gehaald en gestockeerd worden, wat voor een hogere productiviteit zorgt.

Mechanische of inductieve geleiding

Wat maakt die smallegangentrucks veiliger? Ze rijden in een beschermde omgeving door middel van mechanische geleiding of inductie. Bij inductie wordt een draad in de vloer aangebracht waarop de truck zich kan vastkoppelen, ofwel uitlijnen. Hierdoor is de besturing uitgeschakeld en is het alleen nog mogelijk voor- of achteruit te rijden, te stijgen of te dalen en een pallet zijdelings weg te zetten/op te halen. Op diezelfde geleiding kunnen ook verticale orderpickers worden ingezet, waarbij de bestuurder mee naar hoogtes tot 13 meter gaat en zijn bestelling op ooghoogte kan oppikken. Doordat er alleen maar machinaal gestockeerd en gepickt wordt, zijn die gangen ook eenvoudig te vrijwaren van eventuele omstaanders. Dat doet het risico op ongevallen dalen.

Optimale route

Smallegangentrucks bestaan al sinds begin jaren '70. Doorheen de jaren heeft Linde verschillende optimalisaties doorgevoerd waardoor VNA-machines nu ook met navigatie kunnen worden uitgerust. Het grote voordeel hiervan is dat de truck zelf zijn meest efficiënte route naar de volgende locatie kiest, aangestuurd via het WMS-systeem (Warehouse Management Software) in het magazijn. Ook is er een veiligheidsoptie ASA (Aisle Safety Assistant) waarmee het mogelijk is om obstakels – zoals spanten of slechte vloeromstandigheden – te programmeren. Daardoor vertraagt de truck automatisch of stopt hij met heffen zodra er zich een gevaarlijke situatie voordoet.

Er kan natuurlijk ook gekozen worden voor volledige automatisatie: dan rijden de toestellen 24 uur op 24, 7 dagen op 7 zonder een chauffeur aan boord. Die trucks worden gebouwd volgens een modulair concept, waarbij het toestel volledig wordt afgestemd op de omstandigheden bij de klant. Motrac biedt bovendien ook een eigen Safety Scan aan, waarmee de pijnpunten en gevaren op het vlak van veiligheid worden aangetoond en oplossingen worden voorgesteld. 

Linde Safety Guard 

Ondanks de hier opgesomde voordelen van smallegangentrucks, kunnen bedrijven toch ook niet zonder klassieke heftrucks. Er bestaan verschillende methodes om het werken met heftrucks veiliger te maken. Eén van die methodes is de Safety Guard van Linde. Dat hulpmiddel treedt meteen in actie wanneer een aanrijding dreigt tussen heftrucks onderling of tussen een heftruck en omstaanders. Hiervoor wordt voortdurend de afstand opgemeten tussen de heftrucks en personen die met een ontvanger zijn uitgerust, zodat het systeem beide partijen visueel en auditief – en personen ook via een trilfunctie – kan waarschuwen wanneer ze elkaar naderen.

Een tweede toepassing is een automatische waarschuwing voor heftruckchauffeurs wanneer een botsing met de infrastructuur dreigt, bijvoorbeeld wanneer de mast van de truck hoger is dan de deur. Voor die functie wordt gebruikgemaakt van een radiosignaal van 4 GHz en dat werkt ook optimaal doorheen muren en andere obstakels.

Tot slot is er een derde toepassing: de speed zones. Door die in te voeren in cruciale gebieden, wordt de snelheid van een truck automatisch gereduceerd om zo ongevallen te helpen voorkomen.

 

www.motrac.be
Voor vrijblijvende info:
03 360 11 11
info@motrac.be