Oyen: “Trumps protectionisme gevaarlijk voor Antwerpse staaltrafiek”

Amerikaans president Donald Trump wil de invoer van buitenlands staal aan banden leggen. ASV-voorzitter Philippe Oyen maakt zich zorgen voor Antwerpen, nog altijd dé staalhaven van Europa.

Donald Trump won de Amerikaanse verkiezingen onder andere door grote beloftes over de heropleving van de zware industrie in de Verenigde Staten. Het plan dat zijn staatssecretaris Wilbur Ross nu voorlegt, laat zien welke draconische maatregelen de regering-Trump wil nemen om de overgebleven Amerikaanse staal- en aluminiumfabrieken te beschermen.

Een heffing van minstens 24 procent op alle geïmporteerde staal, met pieken van 53 procent voor staal uit Brazil, China, Costa Rica, Egypte, India, Maleisië, Korea, Rusland, Zuid-Afrika, Thailand, Turkije en Vietnam. Voor aluminium gaat het om een heffing van minstens 7,7 procent, of 23.6% op aluminiumproducten uit China, Hong Kong, Rusland, Venezuela en Vietnam.

Trump kadert de voorstellen als een kwestie van nationale veiligheid: als er nog meer Amerikaanse staal- en aluminiuminstallaties sluiten, valt niet te garanderen dat de VS in zijn eigen noden kan voorzien voor militaire en strategische doeleinden. Export aan banden leggen zou moeten resulteren in een binnenlandse staalindustrie die draait op 80% van haar maximale capaciteit, voldoende om leefbaar te zijn. Vandaag zit de industrie ettelijke procentpunten onder dat streefdoel. 

Alleen verliezers

De protectionistische evolutie baart Philippe Oyen zorgen: “De staaltrafiek richting VS is essentieel voor Antwerpen en is voor een aantal conventionele operatoren van levensbelang. Het is ongezien dat een president de ganse staalindustrie zo in het vizier neemt.”

Protectionisme levert volgens Oyen alleen verliezers op. “Wat als Europa ter vergelding ook van die maatregelen zou gaan uitvaardigen voor Amerikaanse producten? Dan ziet het er slecht uit voor al wie leeft van het overzees goederenverkeer. Er komt een spiraal van negatieve ontwikkelingen op gang. De angst dat trafieken afnemen of helemaal stilvallen, is reëel. Mexico, een andere belangrijke staalbestemming voor Antwerpen, is gevrijwaard, maar zal nooit het volledige verlies aan Amerikaanse trafiek kunnen vervangen.”

Inpraten op Trump

Een beslissing wordt pas in april verwacht. “Ik hoop dat leiders van grote staallanden als Frankrijk en Duitsland, of industriëlen als Tata nog op hem kunnen inpraten. Trump verdedigt nu de oude Amerikaanse staalfabrieken, maar vergeet wel dat Amerikaanse bedrijven, om de auto-industrie niet te noemen, grote afnemers zijn van het hoogwaardige geïmporteerde staal.”

Wat kan een vereniging als ASV doen in zo’n situatie? “Wij bepalen uiteraard niet de Belgische buitenlandse politiek”, verzucht Oyen. “Maar we hebben dit probleem wel aan Voka voorgelegd, opdat politici van het probleem op de hoogte zouden worden gesteld. We zouden van departementen als Economie en Buitenlandse Handel willen horen wat ze gaan doen als het Trump menens is met die tarieven.”

Michiel Leen