North Sea Port maakt 400 hectare vrij voor circulaire bedrijven

North Sea Port zet de komende jaren in op een circulaire havenindustrie. Vierhonderd tot vijfhonderd hectare beschikbare ruimte zal vorm geven aan die ambitie. Dat maakte CEO Daan Schalck bekend tijdens een webinar over de toekomst van de fusiehaven.

North Sea Port zegt resoluut te kiezen voor circulariteit. De komende vijf tot tien jaar verwacht Schalck zo’n vierhonderd tot vijfhonderd hectare uit te geven om de circulariteit vorm te geven. “Die gronden zijn een enorme troef. We hebben zowel al vrijliggende terreinen als ruimte die snel vrijgemaakt kan worden. Daarmee krijgen we het vliegwiel snel op gang.” Het gaat daarbij volgens Schalck om zowel bestaande bedrijven die ruimte krijgen om uit te breiden als nieuwe innovatieve partijen.

Niches

De keuze van North Sea Port voor circulariteit betekent ook dat het weinig ambitie heeft om trans-Atlantische ladingstromen naar de fusiehaven te halen. “Het is ook niet het doel om grootschalig in te zetten op containers. Weliswaar voor bepaalde niches, zoals fruit, maar we gaan niet in concurrentie met Antwerpen en Rotterdam”, verduidelijkte Schalck tijdens de webinar North Sea Port - 'Circulaire haven' van de ProMedia Group.

Deze periode is een cruciaal moment voor North Sea Port, vertelt de CEO. “We zijn drie jaar geleden gefuseerd en zitten nu in de eindfase voor het strategische plan. Het is ook een scharniermoment in Europa als we kijken naar de klimaatambities en het herstel van de economie na COVID-19. Daarop willen we inhaken via North Sea Port 2.0.”

Speerpunt

Het speerpunt daarbij wordt circulariteit. “We hebben veel basisindustrie, zoals chemie, kunstmest, raffinage, staal, cement en bio-industrie die allemaal grootschalig aanwezig zijn en veel CO2 uitstoten. Zij produceren afvalstromen die we willen hergebruiken. Anders is de industriële haven op termijn gedoemd te verdwijnen.”

Werkgelegenheid

Er zijn overigens behoorlijk wat sectoren sterk vertegenwoordigd in het North Sea Port-gebied die niet als circulair gezien worden zoals automotive, food, staal en chemie. “Het is niet zo dat we voor dergelijke bedrijven opeens geen plaats meer hebben. Dat zijn motoren van werkgelegenheid. Maar we gaan wel veel van onze terreinen vrijhouden om de waardeketens rondom circulariteit uit te bouwen. Dat betekent dat we soms ‘nee’ zullen zeggen als het niet circulair is.”

Yannick De Spiegeleir