Met GLN van Descartes berichten en data uitwisselen zonder e-mails

(Publireportage) Berichten en gegevens uitwisselen via elektronische weg zonder e-mails te gebruiken, is een belangrijke manier om bedrijfsprocessen te automatiseren en te optimaliseren. Ze verlopen sneller, met minder fouten en het is goedkoper.

Als ontwikkelaar van softwareoplossingen voor de logistieke sector hecht Descartes veel belang aan elektronisch berichtenverkeer. “Elke manuele actie, denk bijvoorbeeld aan het manueel opmaken en versturen van een factuur, kan tot fouten leiden. Eens je een proces geautomatiseerd hebt, is de kans dat vergissingen optreden veel minder groot. Uw processen verlopen ook sneller en goedkoper”, stelt Tom Davidson, directeur productmanagement GLN.

Multimodale uitwisseling van data

GLN staat voor Global Logistics Network, het toonaangevende netwerk van Descartes voor multimodale elektronische gegevensuitwisseling met andere bedrijven waar ook ter wereld. U kunt via GLN niet alleen orders en facturen uitwisselen, maar ook een productcatalogus ter beschikking stellen, stocks opvragen en delen met andere bedrijven, de berichten opvolgen en archiveren, enzovoort.

“Met ons GLN-netwerk nemen we elektronische berichten binnen, in welke vorm zij ook worden aangeboden, om ze om te zetten in onze eigen standaardvorm en ze vervolgens te vertalen naar de elektronische taal van het doelbedrijf: EDIFACT, X12,Tradacom, een bepaald protocol. Ook berichten die met uw eigen EDI-standaard – zoals bijvoorbeeld GS1, of een API van uw bedrijf – gestuurd worden, zetten we om in de juiste ‘doeltaal’.” 

U hoeft met andere woorden maar één standaard of connectiemogelijkheid te hebben. Descartes zorgt ervoor dat uw berichten in de juiste vorm bij uw bestemmeling afgeleverd worden. 

Interessant EDI-abonnement voor kmo’s of retailers

Wil u liever niet investeren in een EDI of API, maar toch de uitwisseling van berichten en gegevens automatiseren? Dan kunt u gebruikmaken van de web-EDI van Descartes. Dat is de oplossing waarmee u tegen een beperkte maandelijkse vergoeding een EDI-berichtenstroom initieert voor uw bestellingen, voor de bevestiging ervan, en voor het uitsturen van facturen. Voor de food- en retailsector maakt u via dit platform ook de specifieke barcodes aan die u op palletten of verpakkingen dient aan te brengen.

Proactieve monitoring door Descartes

Descartes is heel ervaren in b2b-elektronisch berichtenverkeer. Het bedrijf is van bij het ontstaan van EDI betrokken.

“We dekken alle sectoren en we zijn in het bijzonder gespecialiseerd in b2b-messaging voor de retail en logistieke sector. We leveren ook specifieke diensten rond elektronisch berichtenverkeer, zoals monitoring en archivering. Men beschouwt een bericht van A naar B sturen wel eens als een commodity … tot er een kink in de kabel komt en het elektronisch berichtenverkeer niet meer werkt: een vrachtwagen die niet kan vertrekken, bestellingen die niet uitgeleverd kunnen worden, de inventaris die niet bijgewerkt wordt, enzovoort. Elektronisch berichtenverkeer is een belangrijk product voor uw bedrijfsprocessen.” 

Descartes monitort het berichtenverkeer proactief en waarschuwt u wanneer een connectie niet meer werkt of bepaalde berichten niet doorgestuurd worden. U kunt daarnaast tot negentig dagen terug in de tijd om na te kijken of een bericht effectief afgeleverd is en of u een retour gehad hebt op uw zending.

Tip: EDI is een blijver

Tot slot geeft Tom Davidson nog een interessante tip mee: “Hebt u een goed werkende EDI-berichtenstroom? Dan is er geen enkele reden om dat aan te passen en bijvoorbeeld over te stappen op een API. EDI is al zo’n dertig tot veertig jaar in gebruik. De standaard voor het uitwisselen van berichten en data is een blijver. EDI is sterker dan ooit. 80 tot 90% van de bedrijven gebruiken het. Als u een goed werkende EDI heeft, hoeft u niet zelf een API te implementeren en kunt u altijd een beroep doen op de dienstverlening van Descartes om uw berichten te laten ‘vertalen’.”

Meer informatie over het b2b-berichtenverkeer van Descartes?
www.descartes.com

+32 3 800 06 00
emarketing@descartes.com