Megafraude buitenlandse e-commerce: FORWARD vraagt Europese regels

De afgelopen vijf jaar legde de douane meerdere trafieken van georganiseerde fraude bij buitenlandse webwinkels bloot en vorderde ruim 31 miljoen euro. Olivier Schoenmaeckers van FORWARD Belgium reageert: “Er moet een duidelijker kader komen.”

Internationale webwinkels ontduiken op grote schaal belastingen. Een van de belangrijke problemen bij e-commerce is de onderwaardering, waarbij bedrijven lagere waardes aangeven voor producten dan die ze in werkelijkheid hebben. Op die manier blijven ze onder bepaalde drempels, waardoor ze vrijstelling krijgen van invoerrechten en btw. Volgens De Tijd opende de douane de afgelopen vijf jaar 74 onderzoeksdossiers en vorderde 31,4 miljoen euro aan belastingclaims. De douane kon nog niet reageren op onze vraag of die fraude via webshops een stijgende lijn vertoont en welke maatregelen ze hanteren om dit nog sneller op te sporen. 

China

Dat de georganiseerde fraude ook bij grote spelers voorkomt, bleek uit een zaak waarbij vijf bedrijven allerlei producten goedkoop via Amazon verkochten en via Brussels Airport invoerden. Een Brusselse strafrechter legde daarvoor nog boetes van 600.000 euro op aan de betrokken bedrijven. Chinese bedrijven proberen op hun beurt btw te ontduiken door btw-carrousels via Belgische (lucht)havens op te zetten.

Door de groei van de e-commerceactiviteiten, vooral vanuit China, neemt het risico op fouten bij de expediteurs toe. Wanneer zij een foute inschatting van de waarde maken, worden ze vervolgd. De douane-expediteurs vragen al langer dan vandaag een duidelijker kader.

Misbruik systeem

"Dit moet op Europees niveau worden vastgelegd”, reageert Olivier Schoenmaeckers van expediteursvereniging FORWARD Belgium. “De Europese Commissie is vooral bezorgd over de inning van de eigen middelen en schuift elke verantwoordelijkheid door naar de lidstaten. Fraudeurs misbruiken dat, waardoor trafieken van lidstaat naar lidstaat verschuiven.”

Met een duidelijker kader weten douanevertegenwoordigers wat hun verplichtingen en verantwoordelijkheden zijn, vooral in de problematiek van de onderwaarderingen. “Vandaag kunnen zij alleen een grondige screening van hun opdrachtgevers en in beperkte mate van het soort producten doen. Gezond verstand gebruiken, is hier de norm”, legt Olivier Schoenmaeckers uit. Maar fraudeurs weten goed hoe ze het systeem kunnen misbruiken. “Het is voor opsporingsdiensten vaak al complex om dergelijke constructies bloot te leggen, laat staan voor een douanevertegenwoordiger, die moet voortgaan op informatie en documenten die hij ontvangt van zijn opdrachtgever.”

Melanie De Vrieze