Maritieme verzekeraars brengen markt-update in Antwerpen

Op 8 en 9 mei vindt in Antwerpen de Marine Cargo & Insurance Conference (MCI) plaats. Een intensieve tweedaagse met een focus op de internationale uitdagingen en de Antwerpse knowhow.

Een van de sprekers op 8 mei is Karl Moens (foto), die een carrière uitbouwde binnen de sector van de maritieme aansprakelijkheden en vandaag Knowledge Ambassador is bij verzekeringsmakelaar Marsh. Hij brengt een update van de trends in de maritieme verzekeringsmarkt. Hoewel veel maritieme verzekeringsactiviteiten historisch verankerd zitten in Londen, speelt Antwerpen nog altijd een grote rol in de maritieme verzekering. “We zijn nog te bescheiden over onze verwezenlijkingen als historisch centrum van de sector”, betoogt Moens. “De ‘Antwerpse verzekeringspolis’ die hier in 1859 werd uitgevonden, is vandaag nog steeds een begrip. Een polis van slechts 24 artikels, de beste goederenverzekering ter wereld. Alle risico’s zijn gedekt en de vergoedingen worden snel uitbetaald. Voor tradingmaatschappijen is dat snelle geldverkeer van levensbelang.”

Modernisering Antwerpse polis

Jef Gorrebeeck, senior advisor Maritime bij Vanbreda, is eveneens positief over de voordelen van die Antwerpse polis. Hij geeft het publiek een update over het regelgevend kader in België anno 2019, en spaart daarbij de kritiek niet. “De uitgebreide dekking door de Antwerpse polis blijft een pluspunt, maar de regels zijn aan modernisering toe. Voor veel zaken zijn we nog afhankelijk van wetgeving uit 1879, en soms zelfs van de maritieme wetten uit de tijd van Lodewijk XIV. In de recente modernisering van het scheepvaartrecht is de modernisering van de verzekeringsregels niet meegenomen. Pas na de verkiezingen zullen de resultaten van een kleine, versnelde moderniseringsoperatie zichtbaar worden.”

"Onze Russen" op bezoek 

Dit jaar zijn  Oekraïne en Georgië centrale gasten op de Antwerpse conferentie. De organisatoren hopen op grote interesse van logistieke spelers die in de regio actief zijn. Volgens Gorrebeeck is voor de Oekraïense markt, met haar nadruk op landbouwproducten, de cargoverzekering een aandachtspunt. “Het komt erop aan de verzekering in eigen handen te houden. Sommige landen leggen regels op om plaatselijke verzekeringen te verplichten. Op die manier willen ze buitenlandse deviezen aantrekken, maar ze zijn niet altijd in staat de risico’s te dekken.”

De aanwezigheid in Rusland en Oekraïne is voor Marsh het resultaat van pionierswerk bij de val van het IJzeren Gordijn. Toen gingen twee Belgische bestuurders van de maatschappij in een afgetrapte Lada op zoek naar klanten in een markt die nog moest wennen aan 'opereren in een vrijemarktsituatie'. “Onze Russen”, noemden we die klanten.

Focus op cyberrisico 

Cyberrisico’s zijn een ander aandachtspunt. Expert Erik Van de Velde, Moens’ collega bij Marsh, houdt zich al decennia met de materie bezig. De zware cyberaanval bij Maersk van een tijdje geleden zet de materie op de agenda. Voor A.P. Moller-Maersk komt overigens Lars Henneberg meer uitleg geven bij het blockchainverzekeringsplatform van de groep.

Opleidingspunten scoren 

Voor deelnemende juristen en compliance officers staat deelname aan de conferentie gelijk aan het behalen van een aantal verplichte jaarlijkse opleidingspunten (CBD). Deelname aan de conferentie komt voor advocaten overeen met een tiental van die punten. Ook voor de verzekeringsprofessionals zijn er tien punten te behalen.

Om die punten te behalen, hoeft de deelnemer niet per se fysiek aanwezig te zijn in Antwerpen. Interactiviteit speelt een grote rol in het gebeuren: via livestreaming volgen zeker duizend mensen online. Ze kunnen vragen insturen vanuit de hele wereld.

Meer info over de Marine & Cargo Insurance Conference vindt u hier.

Michiel Leen