Maritieme advocaten verzamelen dreamteam voor brexitconferentie

De European Maritime Law Organisation strijkt volgende vrijdag neer in het Antwerpse Havenhuis voor een conferentie over de brexit. Verschillende brexitexperts geven hun visie op de juridische gevolgen van de scheiding die een feit had moeten zijn.

De European Maritime Law Organisation (EMLO) haalt een dreamteam van experts naar Antwerpen voor een conferentie. Sprekers zijn: Joachim Coens (CEO haven Zeebrugge), brexitexpert Wim Dillen (Havenbedrijf Antwerpen), Jean Paul Hordies, advocaat bij Alphalex-Avocats in Brussel, Daniel Hosseus, Managing Director van de Vereniging van Duitse Zeehavenbedrijven, en Daan De Vlieger, brexitexpert bij Deloitte. De conferentie, volgende vrijdag 5 april, focust op de maritiem-juridische consequenties van de Britse uittocht. 's Namiddags staat een bezoek gepland aan de MPET-terminal bij het Deurganckdok, waar de deelnemers worden ontvangen door het topmanagement. 

Politieke commentaar 

De Antwerpse advocaat Eric Van Hooydonk (foto) zet zijn schouders mee onder de brexitconferentie van de EMLO. "Op de agenda staan verschillende juridische en operationele onderwerpen die interessant kunnen zijn voor zowel rederijen als agenturen en expediteurs." Van Hooydonk zal tijdens het EMLO-congres in Antwerpen zijn politieke commentaar geven op de brexit en de afwikkeling ervan. 

Britse havens dupe 

De timing van de conferentie kan verbazen. De vijfde april is zowat een week na 29 maart, de dag waarop het Verenigd Koninkrijk (VK) eigenlijk uit de Unie had moeten stappen. Kunnen de sprekers temidden van de brexitchaos wel veel concreets komen vertellen? "Toch wel", meent Van Hooydonk. "Op de agenda staat onder andere de Europese Havenverordening, die op 24 maart in voege trad. Was de brexit er gekomen, dan was het VK in de paradoxale situatie geweest dat het vijf dagen aan die verordening had moeten voldoen. De Havenverordening is evenwel altijd een argument pro-brexit geweest voor de Britse havens, omdat ze niet opgezet waren met meer Europese regelgeving. Ook op het vasteland is de uitvoering van die verordening nog niet overal op gang gekomen. De Britse havens dreigen nu grote slachtoffers te worden van de brexit."

Inschrijven voor het EMLO-congres kan hier

Michiel Leen