Joachim Coens: “Britse ambtenaren focussen op no-dealbrexit op 31/10”

De Britse ambtenarij bereidt een no-dealbrexit op 31 oktober voor, bleek op een infosessie van Associated British Ports in Birmingham. Joachim Coens verduidelijkte er de stappen van Zeebrugge om de handel met het Verenigd Koninkrijk te beschermen.

In Birmingham was het Zeebrugse havenbestuur MBZ partner in een brexit-infosessie van Associated British Ports (ABP). “Deze locatie hebben we gekozen omdat er heel veel lading en verladers gevestigd zijn”, zegt gedelegeerd bestuurder Joachim Coens. Birmingham is na Londen de tweede grootste metropool (2,6 miljoen inwoners) van het Verenigd Koninkrijk (VK).

De infosessie kwam er op expliciete vraag van Zeebrugge. “Met 17 miljoen ton cargo, voornamelijk roro en containers, is het VK onze belangrijkste handelspartner (op een totaal van 40 miljoen ton, red.). De voorbije maanden hebben we zelf heel veel informatie verstrekt aan bedrijven die via Zeebrugge met het VK handelen. We installeerden diverse stappen om de trafiek in onze haven brexitproof te houden. Nu was het hoog tijd om deze boodschap ook in het VK te verspreiden. Het is mogelijk om zelfs na een no-dealbrexit de vrachtstroom tussen Zeebrugge en het VK gaande te houden maar dan moeten we nu samen maatregelen nemen”, zegt Coens.

Focus no-dealbrexit

Naast MBZ en ABP toont de aard van de andere partners in het evenement de ernst van de situatie: British Exporters Association, DFDS (rederij, transport en logistiek), Hull Univerity Logistics Institute, Destin8 (digitaal havenplatform) en consultancybureaus Strong & Herd LLP en Vartan. Belangrijker dan de opkomst van honderd mensen, wat in vergelijking met eerdere sessies naar Zeebrugse normen beperkt is, was het signaal dat de Britse ambtenarij gaf.

“Voor het eerst focussen de Britse overheidsdiensten op een no-dealbrexit. Ze hebben van de regering duidelijke instructies gekregen dat het de bedoeling is van op 31 oktober zonder overeenkomst uit de Europese Unie te stappen. We merken in alles dat de ambtenaren zich daar strikt aan houden”, stelt Coens vast.

50 miljoen pond extra containercapaciteit

Exploitant van diverse Britse havens ABP blijft alvast niet bij de pakken zitten. “Sinds 2016 werken we nauw samen met Europese havens opdat de handel niet zou stilvallen bij gelijk welk brexitscenario. We verhoogden ook voor 50 miljoen pond de containercapaciteit in Immingham en Hull – twee havens langs de Humber – als uitwijkmogelijkheid wanneer andere Britse havens vastlopen.”

Deze extra capaciteit komt ook Zeebrugge ten goede. “De diensten naar Hull zijn opgedreven”, bevestigt Coens. Voor Belgische transporteurs en verladers is er op 1 oktober een infosessie met de Britse overheid in Zeebrugge.

Roel Jacobus