Hintjens: “Havens moéten samenwerken door de schaalvergroting”

Nieuws, Mensen
Michiel Leen

Samenwerkingen tussen havens zijn in Hintjens’ optiek vooral een zaak van het hinterland. Met UA-transporteconomen Thierry Vanelslander en Eddy Van de Voorde als promotoren, werkte Hintjens – Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen – in de afgelopen acht jaar een model uit waarmee voor 104 Europese ‘core ports’ in 271 ‘nuts 2′-regio’s (in België vergelijkbaar met het provinciale bestuursniveau) kan worden berekend of een samenwerking lonend is. “Elke vrachtwagen die van de ene haven naar de andere rijdt, zou je als een samenwerking kunnen beschouwen”, zegt Hintjens. “Het hinterland is het ‘slagveld’ waar die strijd zich afspeelt. Havens zijn al lang geen eindbestemming meer voor goederen, en de ruimte voor nog meer efficiëntiewinst in de havengebieden zelf is beperkt. De uitdagingen liggen in het achterland, waar havens er bijvoorbeeld voor kunnen opteren goederenstromen te bundelen. Alleen: je moet wel kunnen voorrekenen dat er zo bespaard kan worden, en dat er ook externe winst is, bijvoorbeeld voor het milieu.”

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Hintjens: “Havens moéten samenwerken door de schaalvergroting” – Flows

Hintjens: “Havens moéten samenwerken door de schaalvergroting”

Nieuws, Mensen
Michiel Leen

Samenwerkingen tussen havens zijn in Hintjens’ optiek vooral een zaak van het hinterland. Met UA-transporteconomen Thierry Vanelslander en Eddy Van de Voorde als promotoren, werkte Hintjens – Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen – in de afgelopen acht jaar een model uit waarmee voor 104 Europese ‘core ports’ in 271 ‘nuts 2′-regio’s (in België vergelijkbaar met het provinciale bestuursniveau) kan worden berekend of een samenwerking lonend is. “Elke vrachtwagen die van de ene haven naar de andere rijdt, zou je als een samenwerking kunnen beschouwen”, zegt Hintjens. “Het hinterland is het ‘slagveld’ waar die strijd zich afspeelt. Havens zijn al lang geen eindbestemming meer voor goederen, en de ruimte voor nog meer efficiëntiewinst in de havengebieden zelf is beperkt. De uitdagingen liggen in het achterland, waar havens er bijvoorbeeld voor kunnen opteren goederenstromen te bundelen. Alleen: je moet wel kunnen voorrekenen dat er zo bespaard kan worden, en dat er ook externe winst is, bijvoorbeeld voor het milieu.”

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login