Grote ongerustheid over Trumps staalplannen: "Waanzin!"

Amerikaans president Donald Trump zet door: donderdag tekende hij orders voor zware importheffingen op staal en aluminium. In staalhaven Antwerpen heerst grote ongerustheid. "De tonnage richting VS kan met een derde terugvallen."

Een taks van 25 procent op de invoer van staal, en 10 procent op aluminium, dat is in een notendop de protectionistische bazooka die Trump bovenhaalt om de Amerikaanse staalnijverheid op te krikken. Mexico en Canada krijgen nog een uitzondering, maar de marsrichting is duidelijk. De republikeinse president wil de tarieven al over twee weken implementeren. Afgaande op verschillende Amerikaanse media pakt hij daarmee iedereen in snelheid, inbegrepen zijn eigen partijgenoten, die hoegenaamd niet allemaal fan zijn van protectionisme.

Terugval met een derde

In Antwerpen heerste al ongerustheid over Trumps koerswending. Nu Trump zijn handtekening heeft gezet, blijven de gevolgen niet uit. "Deze evolutie komt niemand ten goede", zegt Philippe Oyen. De ASV-voorzitter is actief bij Belgo-Iberian Maritime, dat ook de staalspecialist Clipper vertegenwoordigt. Disrupties in de staaltrafieken laten zich snel voelen in een dergelijke business. "Enkele fabrieken zetten hun staalverschepingen naar de VS nu al on hold, al is het moeilijk te voorspellen of de trafiek richting VS nu helemaal zal stilvallen. De staaltonnage richting VS kan met 30 procent terugvallen."

Uitzonderingen? 

Zoals de zaken er nu voorstaan, laat Trump wel nog toe dat landen apart om een uitzondering gaan onderhandelen met de Verenigde Staten. Het gaat dan om landen die geen veiligheidsrisico vormen voor de VS. Trump heeft zijn protectionisme rond staal en aluminium immers altijd geframed als een kwestie van nationale veiligheid. Allicht komt de Europese Commissie in actie om Trump te bepraten.

"Maar als Europa nu beslist om geen staal meer te gaan invoeren vanuit de VS, zijn we vertrokken", taxeert Oyen. "Dit is pure waanzin. Ook de productie van staal in de VS zal duurder worden."

Over het wedervaren van de staalspecialisten is Oyen niet heel pessimistisch: "Voor de agenten die leven van de commissie op staalladingen is het een andere zaak. Ik had nooit gedacht dat Trump zo ver zou gaan. Van een businessman als president zou je een ander beleid verwachten. We kunnen enkel hopen dat er een uitzondering wordt gemaakt voor Europa."

Antwerpen

Ook het Havenbedrijf volgt de situatie op de voet. "Staal is een belangrijke trafiek voor Antwerpen, dus als dit beleid wordt doorgezet, worden we daar ook door getroffen", zegt woordvoerster Annik Dirkx. "Tegelijkertijd is er nog veel onduidelijkheid over de uitwerking van Trumps order. Aanpassingen blijven mogelijk."

Bij Alfaport-Voka is er ongerustheid, al benadrukt directeur Stephan Vanfraechem dat de organisatie de situiatie nog volop in kaart aan het brengen is.

Dumping

De internationale vakbond IndustriAll zet zich schrap voor wat komen gaat. "Er is een probleem van overcapaciteit in landen als China en India, een probleem waar ook de grote staalreuzen een verantwoordelijkheid hebben", zegt opman Luc Triangle. "Daarnaast verstoren sommige landen de markt door gesubsidieerde dumping. Trumps antwoord op die problemen is echter niet de juiste oplossing. Hier komen tegenmaatregelen en handelsoorlogen van. Ook andere sectoren zullen worden getroffen, met alle jobverlies van dien. Trump had beter een voorbeeld genomen aan de gerichte antidumpingmaatregelen zoals die in Europa bestaan."

Michiel Leen