Goeyvaerts R. pioniert met elektrische 'bobcat' in Antwerpen (+video)

Kraanbedrijf Goeyvaerts R. neemt voor het eerst een elektrische schranklader in dienst voor het behandelen van drogebulklading op schepen. Na drie dagen intensief testen in de Antwerpse haven is zaakvoerder Rudy Goeyvaerts overtuigd.

Zeg niet zomaar 'bobcat' tegen een Kovaco Elise 900. De elektrische schranklader van Tsjechische makelij is volgens de verdeler de eerste in zijn soort in de Antwerpse haven. Goeyvaerts R., dat vooral bekend staat als kraanbedrijf, neemt het kleine bulldozertje op in zijn voertuigenpark en zet daarmee een volgende stap in de verduurzaming en vergroening van zijn vloot. "Van onze klanten krijgen we steeds meer de vraag naar duurzame en milieuvriendelijke oplossingen", zegt zaakvoerder Rudy Goeyvaerts. "In onze kraantoepassingen gaan we zoveel mogelijk voor elektrische oplossingen. We waren al een tijdje op zoek naar een elektrische schranklader. We hebben nu beslist er een in gebruik te nemen en zijn benieuwd wat het gaat geven."

Zwaar werk 

Schrankladers worden in de Antwerpse haven voornamelijk gebruikt om bij het overslaan van bulklading de laatste resten in het ruim bij elkaar te brengen zodat ze door een scheepskraan kunnen worden opgepikt. "Dat is zwaar werk en vereist robuuste machines", weet Goeyvaerts. Vooraleer het bedrijf de Elise 900 in dienst nam, werd de machine uitvoerig getest bij Gyproc in Kallo. Goeyvaerts nam zelf aan de test deel en raakte overtuigd van de robuustheid van de machine. Het bedrijf bekijkt nu waar de schranklader het best kan worden ingezet. 

Acht uur, één batterij

De schranklader zou een werkdag van 8 uur aankunnen met één batterijlading en is eenvoudig op te laden. De initiële investering is wel stevig: een elektrische schranklader kost zowat 1,5 keer wat een dieselversie zou kosten, maar vergt in principe minder onderhoud. "De vraag naar dergelijke oplossingen neemt alleen maar toe. Deze richting is de toekomst", besluit Goeyvaerts. 

Michiel Leen