Febetra betreurt uitblijven aanpak historische loonkosthandicap

Belgische transporteurs zijn vandaag nog steeds ruim 12% duurder dan die uit de buurlanden. Daarom betreurt Febetra dat premier Michel in zijn regeringsverklaring veel te vaag blijft over het wegwerken van de historische loonkosthandicap.

Volgens Febetradirecteur Philippe Degraef zal de loonkosthandicap die sinds 1996 opgebouwd werd, eind dit jaar weggewerkt zijn. “Dat gebeurde dankzij onder andere het gematigd interprofessioneel akkoord, de taxshift en de indexsprong. Op zich is dat uiteraard uitstekend nieuws, maar de regering Michel mag nu vooral niet denken dat haar huiswerk af is en op haar lauweren gaan rusten”, zegt hij aan Flows als reactie op de regeringsverklaring in het Parlement van gisteren.

12% duurder

Volgens hem zijn de Belgische transporteurs en logistiekers vandaag nog steeds zo'n 12% duurder dan collega’s uit de buurlanden. “De loonkosthandicap die voor 1996 opgebouwd werd, is er immers nog altijd. Ook die moet nu aangepakt worden. De competitiviteit van onze ondernemingen moet opgekrikt worden, zodat een traject naar een verdere verlaging van de loonlasten zich opdringt”, aldus Degraef.

“Te oordelen naar de bewoordingen die in de regeringsverklaring gebruikt worden, vrezen wij dat de reële loonkosthandicap niet verder aangepakt zal worden. Michel zei immers dat de historische loonkosthandicap, vastgesteld door de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven, 'ook in overweging genomen wordt'. Dat is veel te vrijblijvend. De situatie moet niet in overweging genomen worden, maar daadwerkelijk aangepakt worden”, zegt de directeur.

Bodem nog niet bereikt

Volgens Degraef blijft de toestand in het Belgisch wegvervoer door de loonkosthandicap bijzonder zorgwekkend. “Op de lange afstanden zijn onze vervoerders al lang uitgeteld door de concurrentie van de Oost-Europese vervoerders. Maar ook op de korte en middellange afstanden krijgen ze klappen. Een goede indicator zijn de zogeheten Mautkilometers die vrachtwagens op de Duitse snelwegen rijden.

“De afgelopen negen jaar daalde het aantal Mautkilometers afgelegd door in België ingeschreven voertuigen met meer dan 50%. Dit jaar steeg het aantal Mautkilometers in zijn geheel met 12%, maar dat van de Belgische vervoerders zakte met 4,1%”, vervolgt Degraef.

“Ik vrees dat de bodem nog niet bereikt is. Voor de verladers geldt immers in eerste instantie de prijs, zeker sinds het begin van de crisis in 2009. En de minst dure transporteur is nooit een Belg. Nooit. Er moet dus verder gewerkt worden aan de verlaging van de loonkost in het Belgische wegvervoer”, waarschuwt Degraef.