Fast Lines breidt Ierse activiteiten verder uit

De Antwerpse shortseaspecialist Fast Lines breidt zijn activiteiten in het Ierse Drogheda verder uit, onder andere door een investering in nieuwe mobiele havenkranen. Met een half oog op de brexit, die misschien voor extra trafiek naar Ierland zorgt.

Fast Lines is al sinds 1994 in Drogheda verankerd onder de naam Fast Shipping Ireland. In 2011 startte Fast Lines Belgium en Drogheda Port Authority met terminalactiviteiten in de haven van Drogheda onder de naam Fast Terminals Ireland.  "De overgeslagen tonnages zijn op zeven jaar vertienvoudigd van een goede 60.000 ton tot zo'n 600.000 ton per jaar", zegt Fasttopvrouw Catrien Scheers. "Vandaar dat een continue investering in materieel noodzakelijk is. Dit jaar alleen al zijn er drie nieuwe kranen in gebruik genomen, van het type material handler Sennebogen." (foto) 

Diversiteit

Die uitbreiding van de tonnage weerspiegelt zich in de toegenomen diversiteit van de behandelde goederen. Oorspronkelijk behandelde Fast Terminals Ireland enkel afvalstromen (SRF, solid renewable fuel en RDF, refuse-derived fuel en waste soil). Intussen worden er ook andere bulkgoederen (zoals veevoeder) en staalproducten overgeslagen. In 2017 werd er geïnvesteerd in een nieuwe opslagloods voor de behandeling van bulk- en breakbulklading. 

Brexit

De uitvalsbasis in Ierland kan nog interessante perspectieven bieden in tijden van brexit, al geeft Scheers grif toe dat het voor haar en haar Ierse klanten evenzeer koffiedik kijken is hoe de handel eruit zal zien na de chaotische boedelscheiding. "Wellicht zal de brexit stromen op gang brengen van Belfast (Noord-Ierland) naar Ierland. We zien sommige klanten uit voorzorg al kantoren openen in Dublin. Als de brexit er ooit komt, is dat misschien voor de shipping een goede zaak: de toegenomen douaneverplichtingen maken een schip aantrekkelijker, omdat je dan in één keer een grotere tonnage kunt uitklaren dan per individuele truck."

Michiel Leen