Duitsland wil na positieve tests ecocombi’s in 2017 toelaten

De Duitse Verkeersminister Alexander Dobrindt wil ecocombi’s vanaf volgend jaar definitief toelaten. De tests die nu aan de gang zijn verlopen goed en hij wil dat ze in het gewone verkeer worden toegelaten.

De Duitse verkeersminister sprak op het congres van de brancheorganisatie BVL. Duitsland is begin 2012 gestart met een vijfjarig proefproject met "Lang-LKW’s", zoals de ecocombi’s bij onze Oosterburen worden genoemd. Daaraan nemen 59 ondernemingen in 13 ‘Länder’ aan deel met 158 combinaties. Zij mogen onder strikte voorwaarden rijden op in totaal 11.600 kilometer (auto)wegen. Slechts drie deelstaten weigerden aan de test deel te nemen: Berlijn, Saarland en Rheinland-Pfalz.

De proefperiode komt in december 2016 ten einde. Volgens de minister is niet gebleken dat de ecocombi’s vracht afsnoepen van het spoor en de binnenvaart. Ook zijn de resultaten op gebied van milieu, efficiëntie en veiligheid zo goed dat hij de ecocombi’s vanaf volgend jaar definitief wil toelaten op daartoe geschikte wegen.

Dobrindt sprak zich verder ook uit voor een grensoverschrijdende inzet van de Lang-LKW’s. Twee buurlanden, Nederland en Denemarken, staan al ver met de inzet van ecocombi’s. Ook zijn er ferryverbindingen met de twee lidstaten die de LZV’s al decennialang toelaten, met name Zweden en Finland.

Wettelijke regeling autonoom rijden

De minister kondigde voorts aan dat hij aan een regeling werkt die het autonoom rijden van vrachtwagens bij wet toelaat. “Zo zullen we het eerste land ter wereld zijn waar zelfrijdende voertuigen opgenomen zijn in de verkeerswet. Daarbij zal het automatisch rijden en door een mens besturen worden gelijkgesteld”, zei hij.

Een belangrijk onderdeel van zijn wetsvoorstel is dat van de aansprakelijkheid. “Wanneer de de bestuurder rijdt, is de bestuurder aansprakelijk is. Wanneer het automatische systeem overneemt, is de fabrikant ervan aansprakelijk", legde hij uit. Een zwarte doos zal verplicht moeten registreren wie aan het rijden is.

Volgens de minister is het wetsontwerp bijna klaar en kan het nog dit jaar nog voor advies worden neergeld.