Duitse autologistieker: "Antwerpse autoterminals stromen over"

"De autoterminals in Antwerpen en Hamburg lopen volledig over", laat de Duitse autologistiekspeler Mosolf optekenen. Meteen een argument voor auto-export vanuit Wilhelmshaven. Maar klopt zijn bewering?

In de Duitse krant Nordwest-Zeitung laat Jörg Mosolf, voorzitter van de autologistiekgroep Mosolf, optekenen dat Hamburg en Antwerpen vol zitten qua capaciteit voor de export van tweedehandswagens naar Afrika. Mosolf wil in de Jade-haven van Wilhelmshaven een terminal ontwikkelen om auto's te exporteren. Er zouden plannen zijn voor een eerste opdracht: de uitvoer van 30.000 tot 40.000 wagens naar Lybië. Niet iedereen is het met Mosolfs plannen eens. Wilhelmshaven is de enige echte diepzeehaven van Duitsland, en bovendien helemaal gericht op containerexport. De aanleg van roro-faciliteiten zou de containeractiviteiten in de weg zitten. Daarom schermt Mosolf met het capaciteitsargument: op andere plaatsen is er gewoon geen ruimte meer.

AET: "Nog lang niet op limiet"

Die uitspraken mogen toch met een korrel zout worden genomen, blijkt wanneer we bellen met Antwerp Euroterminal (AET) in de Waaslandhaven. Dit jaar verwerkt de terminal 700.000 auto's, waarvan 140.000 tweedehandse. "We stuiten nog lang niet op de grenzen van onze capaciteit", zegt managing director Yves Delariviere. "Dit jaar verwerken we zelfs wat minder wagens dan in 2018."

Marc Adriansens van ICO stipt aan dat het momenteel wel druk is op de terminals, maar daar zijn redenen voor te geven. "Dit is eerder een momentopname ten gevolge van WLTP (een nieuw testprotocol voor het verbruik van auto's, red) en een verlaging van CO²-emissie naar 95 gram. Alle merken proberen hun dieselwagens nog te verschepen. De terminals in de havens en de inlandterminals zijn hierdoor allemaal behoorlijk vol", mailt hij. 

De zaak ligt in Duitsland gevoelig, omdat vooral de havens van Emden en Cuxhaven zich in de autologistiek hebben gespecialiseerd. 

Michiel Leen