Drie weken intensieve PR voor Fernand Huts

De feestelijkheden voor 160 jaar Katoen Natie zijn gisteren gestart. Tot 6 september worden 7.000 klanten en stakeholders en 5.000 personeelsleden ontvangen in een middeleeuws en poëtisch kader. Het grootse feest is een weldoordachte PR-operatie.

Tien jaar geleden had Huts al een indrukwekkend feest georganiseerd voor de 150ste verjaardag van het bedrijf. Toen had hij 12.000 man uitgenodigd, gespreid over vier dagen. “Ik heb toen niet de tijd gehad om met iedereen te praten. Nu pakken wij het anders aan, zodat mijn vrouw en ik iedereen persoonlijk kunnen begroeten”, zei hij tijdens een persconferentie, die hij overigens glunderend inleidde met de melding dat hij grootvader is geworden van Robert, telg van zoon Stefan en zijn vrouw Ingrid.

De festiviteiten duren deze keer drie weken en elke dag worden 350 à 400 klanten en stakeholders uitgenodigd. De uitnodigingen werden verstuurd zoals het bedrijf is ingedeeld. Voor elke doelgroep is een aparte dag gereserveerd: chemie, petrochemie, fijnchemie, FMCG, ... Daarnaast is er een dag voor de Antwerpse havensector, een dag voor de verschillende besturen (alle niveaus), een dag voor mensen uit de cultuur- en kunstwereld, een dag voor de mensen en klanten van Indaver, een dag voor het pas overgenomen Langen, enzovoort. Op 6 september wordt afgesloten met een aparte dag voor 5.000 personeelsleden en hun familie.

35 landen

In totaal zijn klanten en stakeholders uit 35 landen uitgenodigd. Voor hen wordt tevens een congres en vier subcongressen rond specifieke thema’s in een hotel in Antwerpen georganiseerd.

Voor het feest is een middeleeuwse burcht nagebouwd waarin de genodigden zich kunnen vergapen aan allerlei poëtische en magische attracties. Er is ook aandacht voor kunst. Met onder andere beeldhouwer Pablo Atchugarry uit Uruguay en een tentoonstelling van 60 prachtige kunstwerken gemaakt door medewerkers van Katoen Natie uit verschillende landen. Tevens kan men een digitale voorbeschouwing bewonderen van de tentoonstelling ‘Gouden Tijden’ die Katoen Natie en de provincie Oost-Vlaanderen tijdens het eerste semester van 2016 in Gent organiseren.

Gouden tijden

Huts verwijst overigens meermaals naar de Gouden Tijden, toen Vlaanderen en het hertogdom Brabant bijzonder welvarend waren. “Het decor van de feestelijkheden refereert naar die tijd. Vandaag moeten we zorg dragen dat wij de economie verder kunnen uitbouwen. In alle bescheidenheid: misschien zijn er een paar Katoen Naties meer nodig", zegt hij met een kwinkslag.

Hoeveel Katoen Natie betaalt voor het ‘feestje’ wou Huts niet kwijt. “Ik weet het niet. Wij zien wel op wel bedrag we uitkomen. Overigens wordt een deel meebetaald door ons sociaal netwerk.” Iets later liet hij zich ontvallen dat deze PR-operatie alvast minder kost dan het sponsoren van een wieler- of voetbalploeg.