DPD wil ecocombi’s ook in België inzetten

DPD wil ook in België ecocombi’s inzetten voor het verkeer tussen zijn depots. Dat zegt Silvio Mestdagh, CEO van de Belgische tak van de pakjesvervoerder, nadat in Nederland de twintigste supertruck in gebruik is genomen.

“We hopen op termijn ook in België ecocombi’s te kunnen inzetten. Op basis van de erg positieve ervaringen in Nederland zijn we overtuigd dat dit een van de pistes is om onze duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren”, zegt Mestdagh.

Volgens hem wordt gekeken naar de mogelijkheden die het nakende proefproject in Wallonië biedt. Voorts hoopt hij dat de voorwaarden om te kunnen deelnemen aan het tweede proefproject in Vlaanderen, DPD zullen toelaten om een dossier in te dienen, zei hij aan Flows.

“Ecocombi’s zijn voor ons zeker een optie voor het verkeer tussen de depots in België, als dat operationeel efficiënt is. Het is onder andere een kwestie van volumes. De netwerkactiviteiten worden in de Benelux vanuit Nederland aangestuurd. Daar hebben ze al twintig ecocombi’s in dienst. Zij kunnen dus snel inschatten tussen welke depots in België de inzet van supertrucks lonend is,” zo zegt Mestdagh.

In België heeft DPD vier depots vanwaaruit de fijnmazige distributie van de pakjes wordt georganiseerd. Dat zijn er twee in Vlaanderen (Mechelen en Aalter) en twee in Wallonië (Courcelles en Flémalle). Er is ook een depot in Bettembourg (Luxemburg), maar dat land toont vooralsnog geen enkel interesse voor de ecocombi’s.

Eerdere belangstelling

Overigens is het niet de eerste keer dat DPD België zijn belangstelling voor de ecocombi’s toont. Een van zijn onderaannemers, X-Trans uit Aalter, heeft drie jaar geleden een dossier ingediend voor de eerste proef met ecocombi’s in Vlaanderen. Het stelde een traject voor tussen Aalter en het depot in Mechelen, grotendeels over de E40. Zoals geweten waren er in totaal bijna negentig dossiers ingediend voor het eerste proefproject, maar er werden slechts vijf trajecten goedgekeurd. Daarvan zijn er uiteindelijk maar twee effectief uitgetest. Er wordt in Vlaanderen gewerkt aan een tweede proefproject, maar het is voorlopig niet duidelijk wanneer het van start gaat.

Volgens Mestdagh passen ecocombi’s goed in het streven van DPD om duurzamer te vervoeren. “Niet alleen zorgen we op deze manier voor minder voertuigen op de weg, we streven er als bedrijf eveneens naar om tegen 2020 de CO2-uitstoot te verlagen met 10% per pakketje en om de restuitstoot te compenseren”, zegt hij.

Twintig in Nederland

In Nederland heeft DPD onlangs drie nieuwe supertrucks in gebruik genomen. Op dit ogenblik rijden er twintig van deze ecocombi’s trucks voor DPD bij onze noorderburen rond. Die zijn voorzien van drie laadbakken in plaats van twee. Hierdoor heeft de combinatie een veel groter volume (160 m3 vs 100 m3), terwijl het brandstofverbruik nauwelijks stijgt. De Nederlandse DPD-dochter stimuleert dan ook zijn vervoerders om ze, waar dat kan, in te zetten.

Zij zegt ook klaar te staan om deze combinaties ook buiten Nederland te gaan gebruiken. “Zodra de grenzen opengaan voor deze supertrucks zet DPD deze in op Europees niveau”, klinkt het.

Philippe Van Dooren