Douane verkiest exclusiviteit NxtPort, BRUcloud, RX/SeaPort en Bierset

In een visiedocument stelt de douane voor om het aantal connecties met de communitysystemen te beperken. NxtPort, BRUcloud, RX/SeaPort en het platform in Bierset zouden exclusief bevoegd zijn om te connecteren voor de processen van in- en uitvoer.

Tijdens de vergadering van het Nationaal Forum deze woensdagvoormiddag stond het visiedocument rond communitysystemen op de agenda. Mocht het aantal connecties met communitysystemen beperkt worden, zou dat een grote impact hebben op de internationale goederentrafiek via zee- en luchthavens. 

In ons land bestaan verschillende initiatieven om de diverse logistieke gemeenschappen te ontsluiten. Vandaag zijn dat NxtPort/C-point in Antwerpen, BRUcloud in Zaventem, RX/SeaPort in Zeebrugge en het platform in Bierset. Daarnaast is er nog een te ontwikkelen platform in Gent. Deze (air)port communitysystemen zijn volgens het visiedocument exclusief bevoegd om met de Belgische douane te connecteren. 

Data sharing

De douane beseft dat data sharing niet alleen de toekomst is, maar zelfs een voorwaarde om een rol van betekenis te spelen in een maatschappij die steeds meer door data wordt gedreven. “In plaats van met ieder bedrijf apart te werken, stellen we onze informatie ter beschikking van deze communityplatforms", zegt Kristian Vanderwaeren, administrateur-generaal van de douane. "De privésector kan daar de nodige apps opbouwen. Dat is voor ons een rationalisering."

Intermediair

Het visiedocument is van toepassing op de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent en de luchthavens van Zaventem en Bierset. In principe vallen de havens van Oostende, Brussel en Luik en de luchthavens van Oostende, Deurne, Wevelgem en Gosselies buiten het toepassingsgebied. “Zij kunnen inhaken op de platformen of zelf een communityplatform ontwikkelen. De betrokken communities zullen altijd als intermediaire partner optreden.”

Toepassingen

Concreet kan de (lucht)havengemeenschap voorstellen doen voor toepassingen die een faciliterende rol spelen in de logistieke keten; toepassingen waarvoor douanegegevens noodzakelijk zijn. Als de douane hierin wil instappen, wordt de ontwikkeling volledig overgelaten aan de (air)port communitysystemen of de aan hen gelinkte partners. Dit vanuit de filosofie dat de gemeenschap zelf het best geplaatst is om in te spelen op de concrete noden en de douane zo kan focussen op haar wettelijke taken, zo stelt het visiedocument voor. 

“Het visiedocument is een voorstel”, voegt Vanderwaeren er nog aan toe. “We zullen nu de input van de privésector vragen en pas daarna finaliseren we de nota.” 

Melanie De Vrieze