Douane en Gentse havenbedrijven zetten in op nog nauwere samenwerking

Minister De Croo bracht dinsdag een werkbezoek aan de haven van Gent. De douane wil daar nog klantgerichter werken. Grootste hinder voor de bedrijven is dat de douane niet de klok rond werkt. Maar aan een nachtploeg hangt een prijskaartje. 

Tijdens zijn werkbezoek aan de haven van Gent benadrukte minister van Financiën Alexander De Croo dat de handel zo vlot mogelijk moet verlopen. Het Gentse Regionaal Forum, dat West- en Oost-Vlaamse bedrijven vertegenwoordigt, zet in op een nauwere samenwerking tussen de douane en de bedrijfswereld. Ondernemingen die obstakels ondervinden bij de export, kunnen dat rechtstreeks voorleggen aan de douane. 

Modernisering

De douanecontroles evolueren voortdurend. Zo zet de douane steeds meer in op 'system based approach', ter vervanging van aangiftegebonden controles. Bij een systeemgebaseerde controle biedt de douane vertrouwen aan bedrijven met een goed werkend intern controlesysteem. Zo kunnen de storingen binnen de logistieke keten tot een minimum worden beperkt. 

Rond de klok

Een verzuchting bij de Gentse havenbedrijven is dat de douane maar van 6.00 uur tot 22.00 uur werkt, en dus niet de klok rond. Schepen blijven soms liggen tot de ochtendploeg van de douane er is. Volgens administrateur-generaal Kristian Vanderwaeren is er altijd een afweging tussen het personeel dat moet ingezet worden en de nachtelijke havenactiviteit. Aan een nachtploeg hangt ook een prijskaartje vast, voegde hij er nog aan toe. Minister De Croo is van plan om zo’n continue dienstverlening van naderbij te bekijken, zo meldt Belga. 

Drugs

In de Gentse haven heerst een onveiligheidsgevoel, nadat half maart aan boord van een Braziliaans schip anderhalve ton cocaïne werd gevonden. De Croo bekijkt een systeem dat alle containers in het havengebied scant, zonder dat het een invloed heeft op de snelheid van de afhandeling. Dat systeem zou op een geïntegreerde manier scannen, zonder de handel stil te leggen. 

Melanie De Vrieze