Dockflow: "Toekomst digitale supplychain is niet aan één dataplatform"

"De toekomst is niet aan één overkoepelend logistiek dataplatform", dat is alvast de mening die Michiel Valee van Dockflow in Hamburg verkondigt op het congres van maritiem datanetwerk INTTRA. "Samenwerken is de boodschap."

Dockflow, de Antwerpse start-up die de klassieke supplychain omvormt tot dynamische, digitale netwerken, was recent te gast in Hamburg. INTTRA, het dataplatform dat ontstond uit een joint venture van grote carriers als CMA CGM, Hamburg Sud, Hapag-Lloyd, Maersk Line, MSC, en UASC, nodigde de Antwerpenaren uit als boegbeelden van een nieuwe generatie. In een panelgesprek zette Dockflowpartner Michiel Vallee (foto) zijn visie uiteen op het soms ondoorgrondelijke landschap van tech- en dataplatformen in de logistieke sector. 

"Verschillende operatoren zien het wellicht graag anders, maar de toekomst is niet aan één groot datadeelplatform", meent Valee. "Vandaag zijn er al verschillende, vaak gelijkwaardige, platformen die naast elkaar bestaan. De focus moet veel meer liggen op de interactie en samenwerking van die platformen." 

Geheimdoenerij

En bij die samenwerking wringt nog te vaak het schoentje, meent Valee. Niet alleen zijn grote maritieme of logistieke spelers eerder terughoudend om hun data te delen, ook de technologie-ontwikkelaars zelf schermen hun innovaties nog te veel af. "Zelfs bij het ontwikkelen van de kleinste toepassingen stuit je op technische details die niet of slechts met grote tegenzin worden vrijgegeven."

Dockflow bouwt zelf vooral toepassingen op basis van blockchaintechnologie. "De technologie kan veel, maar het wettelijk kader en de mindset van de bedrijven moet nog mee volgen", meent Valee. 

Michiel Leen