Decathlon test winkel zonder stock

Decathlon test in Noord-Frankrijk een totaal nieuw winkelconcept. Er is geen stock en de klanten krijgen hun aangekochte goederen thuis geleverd. Het is eigenlijk een fysieke versie van de webshop van de Franse sportketen.

Het nieuwe winkelconcept wordt sinds een paar dagen getest in Englos, niet ver van Rijsel. Op een oppervlakte van amper 1.200 m² wordt het meest gangbare assortiment van zijn ‘echte’ winkels tentoongesteld. Niettemin gaat het om 22.000 referenties. Dat komt overeen met dat van de webshop van Decathlon.

Om zijn aankopen te kunnen doen, moet de klant de app 'Decathlon Scan' op zijn smartphone installeren. Ook kan een apparaat in de winkel geleend worden. Aan de hand van QR-codes maakt hij zijn bestelling in de winkel, die eerder een showroom is. De bedoeling is dat hij het product kan zien, voelen en ervaren.

In de winkel is er helemaal geen stock. Dit betekent dat de klant altijd met lege handen de winkel verlaat. De levering gebeurt binnen de 48 tot 72 uur, aan huis of een ander adres, net als met het internetshoppen. Ook kan hij het product in de winkel in Englos gaan afhalen. In dat geval kan dat al de dag zelf als hij voor 11 uur heeft besteld en betaald. Anders is het ’s anderendaags.

Geen voorraden

Door het feit dat er in de winkel geen stock is – buiten de showroommodellen – en de winkel dus niet bevoorraad moet worden, zijn de logistieke kosten veel geringer. Voordien moesten de 40 medewerkers de vrachtwagens lossen, de producten sorteren, en in de stocks of in de winkelrekken plaatsen. Daarom worden in de winkel de producten 10% goedkoper aangeboden.

Gescande producten worden in een virtuele winkelkar geplaatst. Aan de kassa wordt deze gevalideerd en gebeurt de betaling op traditionele wijze, in cash of per kaart.

Volgens Decathlon – die vorig jaar een click&collect-dienst heeft opgezet in zijn 282 winkels in Frankrijk – is dit experiment een logisch vervolg in zijn omnichannel-strategie.