CKYHE maakt veertig panamax-schepen werkloos

Voor de periode dat de CKYHE Alliance nog zal bestaan, wordt het aanbod tussen het Verre Oosten en de oostkust van Noord-Amerika grondig gewijzigd en de interne samenwerking nog versterkt.

Hoewel er na de opening van de bredere sluizen van het Panamakanaal  op 26 juni de komende maanden nog maar twee slots per dag en per richting zullen zijn voor neopanamax-schepen, hebben Cosco, “K” Line, Yang Ming en Evergreen besloten om alleen nog maar schepen van 6.500 tot 8.500 teu in te zetten tussen de Far East en de Noord-Amerikaanse oostkust. Ze hebben daarvoor in Panama al de nodige slots gereserveerd.

De vijf carriers zullen de huidige zes loops vervangen door vijf. Eén van de twee diensten die nu nog door Suez gaat met twaalf schepen van 8.000 tot 9.500 teu (AWE4 Service), wordt vanaf juni via Panama geleid en heeft dan nog maar tien schepen van gemiddeld 8.500 teu nodig. Van de vijf loops zal alleen nog de AWE8-dienst met elf schepen van 7.500 tot 9.000 teu nog via het Suezkanaal blijven gaan.

Openstellen

In Evergreens huidige NUE Service via Panama met tien schepen van 4.200 tot 5.000 teu, zullen vanaf de afvaart van 14 juni uit Qingdao met de ‘Ever Lambent’ van 8.452 teu (foto), schepen van dezelfde L-klasse worden ingezet. Evergreen zal de dubbel zo grote nieuwe NUE-schepen niet langer alleen vullen, maar ook openstellen voor de vier huidige alliantiepartners.

Hanjin zal op zijn beurt tien schepen van 4.000 tot 4.800 teu uit de AWE1 Service vervangen door eenheden van 6.500 teu. Alle wijzingen samengevat, betekent dit dat in de praktijk 63 schepen op deze vaarroute vervangen worden door 49 eenheden, waarbij de totale aangeboden capaciteit toch met 22% stijgt omdat er slechts één loop met panamax-tonnage wordt opgeofferd.

Schaalvoordelen

Voor de betrokken rederijen levert deze vlootwissel grote schaalvoordelen op. Het betekent wel dat veertig panamax-schepen van 4.000 tot 5.100 teu werkloos worden. Omdat ook de G6 Alliance al aankondigde om vanaf juni schepen tot 10.000 teu door het Panamakanaal te laten varen, worden er ook bij die alliantie al dertig panamax-schepen overbodig.

Inmiddels zijn er dus al zeventig schepen die na de verbreding van het Panamakanaal zonder werk komen te zitten. Voor de eigenaars van dat soort tonnage wordt de situatie ronduit dramatisch, omdat er momenteel sowieso al 57 eenheden van dat type vergeefs op een nieuwe opdracht liggen te wachten.