Lia van Bekhoven: "Brits beleid verbijstert ook pro-brexit ondernemer"

De brexit ging exact drie maanden geleden in. Correspondente Lia van Bekhoven blikt terug op de impact van een kwartaal brexit op de logistieke en de transportsector in het VK. “De Britse ondernemers zien dit met lede ogen aan.” 

Een kwart van de kleine bedrijven in Groot-Brittannië is al gestopt met handel drijven met de Europese Unie. “Normaal zou dit een groot politiek en economisch schandaal zijn, maar het verbaast me niet dat dit onder de radar verdwijnt", zegt Lia van Bekhoven. "Het nieuws staat nu vooral in het teken van de pandemie. Daarnaast zijn de Britten de brexit beu en willen ze er niets over horen. Daarom raakt dit zo makkelijk ondergesneeuwd. Het zou een ander verhaal zijn mocht er voedselschaarste zijn. Zolang de schappen in de supermarkt nog vol liggen, kan de overheid het zich veroorloven om dit te negeren.”

Meer bureaucratie

De gevolgen van de brexit liggen in de lijn van de verwachtingen, zeker bij de critici die voorspelden dat dit zou gebeuren. “In plaats van verminderde bureaucratie is het net toegenomen. Dat premier Johnson de deal gesloten heeft, is het belangrijkste. Maar dat het voor de bedrijven die handel drijven met de Europese Unie een ramp aan het worden is, deert de meeste Britten niet. De Britse ondernemers zijn niet alleen woedend, maar ook verbaasd en verdrietig. De regels voor uitvoer zijn zo ingewikkeld geworden dat ook de ondernemers die voor brexit stemden verbijsterd achterblijven.” 

Gebrek aan personeel

Uit alles blijkt dat het Verenigd Koninkrijk niet klaar is. Recent nog werden de grenscontroles op voedsel en andere importproducten uit de EU versoepeld. Het ontbreken van de nodige infrastructuur en een gebek aan douanepersoneel zijn de belangrijkste redenen. "De Britse regering heeft nooit het negatieve van de brexit onder ogen willen zien", aldus Lia van Bekhoven. “Ik sprak met bedrijfsleiders die jaren geleden al zeiden dat de soort brexit niets uitmaakte. In alle gevallen zou er een buitengrens komen en zou het VK een derde land worden. Daarom wilden de ondernemers regels rond het grensverkeer, maar de Britse regering heeft hen iedere keer weggestuurd. Ze wilden niet praten met mensen die brexit niet als een positief avontuur zagen.” 

Geen cijfers

Het zal nog lang duren voor de chaos voorbij is, voegt ze eraan toe. “De systemen zijn een warboel. Er zijn zo’n vijftigduizend douaneambtenaren nodig, terwijl er nog maar 1.700 opgeleid zijn. Het is heel moeilijk om erachter te komen hoe ernstig de situatie is, want de overheid geeft geen cijfers vrij.”

Intussen moet de transport- en logistieke sector met lede ogen aanzien hoe alles blijft vastlopen. “Zolang de winkelschappen volliggen, is dit voor de Britse regering geen groot probleem. De overheid schildert de goederenimport en -export af als een strijd tussen Londen en Brussel. Het is een politieke oorlog die nog jaren zal duren.”

Melanie De Vrieze

Lia van Bekhoven is keynotespreker op het eerstvolgende brexitevent van Flows op 27 april