Brexit gevolgen voor CEMT-vergunning transporteurs op 1 januari

Het water tussen de EU en het VK is nog altijd diep, zo blijkt uit de brexitdiscussies van deze week. “Wanneer vanaf 1 januari 2021 CEMT-vergunningen nodig zijn, zullen sommige transporteurs uit de boot vallen”, zegt Philippe Degraef (Febetra). 

In een tweet liet de Europese hoofdonderhandelaar Michel Barnier weten dat de verschillen tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk (VK) nog altijd groot zijn. De Europese Commissie verspreidde donderdag een document met de noodzakelijke voorbereidingen na de overgangsperiode. De toegangsrechten die bedrijven in de EU en het VK in elkaars respectieve markten zullen hebben, hangen grotendeels af van het resultaat van de onderhandelingen. 

CEMT-vergunning

Wanneer er geen akkoord is tussen de EU en het VK, zullen bedrijven vanaf 1 januari 2021 een CEMT-vergunning nodig hebben (Conferentie van Europese Ministers van Transport / voor goederenvervoer in de landen van de CEMT is zo'n vergunning nodig). Het aantal vergunningen is niet vrij, maar beperkt door een contingent. “Wie geen CEMT-vergunning heeft, zal dus niet meer met zijn communautaire vergunning naar het VK kunnen gaan”, zegt Philippe Degraef van Febetra. Hij verwacht dat hierdoor een aantal transporteurs uit de boot zullen vallen. “Wie sporadisch naar het VK rijdt, zal dit niet meer doen om te vermijden dat ze die vergunning moeten aanvragen en omdat hun voertuig CEMT-gekeurd moet zijn.”

Soap

Philippe Degraef had gehoopt dat de overgangsperiode verlengd zou worden, maar dat is niet gebeurd. “Het is intussen zo’n soap geworden dat je niet weet hoe het zal uitdraaien. Voor een ondernemer is niets zo vervelend als onzekerheid. Bedrijven weten liever nu al hoe het na de overgangsperiode zal zijn, zodat ze zich kunnen voorbereiden. Nu kan het nog alle richtingen uit.” Omwille van de COVID-19-pandemie zijn de brexitonderhandelingen minder intensief verlopen. “Tot zo’n akkoord komen, vergt grote inspanningen. Als je bovenop de coronacrisis nog eens de mokerslag krijgt van de brexit, dan is dat een beetje van het goede te veel.”

Melanie De Vrieze