Belgische douane rolt specifieke tool voor e-commerce uit

De douane ontwikkelde een tool voor het snel uitklaren van importgoederen bestemd voor de e-commerce: Be-Gate. Die werd op de luchthaven van Luik uitgewerkt, maar wordt overal in België – ook in de zeehavens – uitgerold. Dat gebeurt stapsgewijs.

Gisteren hield de koepel van e-commercebedrijven BeCommerce haar Logistics Summit op Liege Airport. Een van de spreker was Kristian Vanderwaeren, administrateur-generaal Douane en Accijnzen. “Snelheid is in e-commerce bijzonder belangrijk en dus ook snel uitklaren. Daarom dokterden we een systeem van snelle en flexibele procedures uit, dat nu op de luchthaven van wordt Luik getest. Eind september start een proefproject waarbij verschillende fulfilments betrokken zijn. In januari start de uitrol ervan, eerst bij een aantal grotere bedrijven en in een tweede fase ook bij kleinere”, zegt hij.

Be-Gate is gebaseerd op de ervaring die de douane op Liege Airport (LGG) heeft opgedaan. “Maar wij willen een ‘level playing field’. Het systeem zal dus ook gebruikt worden op Brussels Airport en in de zeehavens”, voegt Vanderwaeren toe. Het systeem komt ruw geschetst hierop neer: e-commercegoederen die in België toekomen – per vliegtuig, schip, trein of eventueel zelfs vrachtwagen – en in een douanemagazijn worden opgeslagen of een douane-opschortend statuut krijgen, kunnen veel sneller uitgeleverd worden, waarbij een minimum set van data wordt uitgestuurd en de volledige douaneprocedures in een later stadium wordt uitgevoerd.

Specifiek voor e-commerce

Be-Gate is specifiek voor de e-commerce ontworpen, om het fulfilmentproces niet te blokkeren. De basis is in Luik gelegd. Daar ging zo’n vijf jaar geleden het Chinees-Belgische bedrijf voor e-commercelogistiek ECDC Logistics van start. “Wij zijn naar de lokale douane gestapt om meer uitleg te vragen over de douaneprocedures. Die waren totaal onaangepast, omdat ze eigenlijk meer bedoeld waren voor staalproducten. De douane zag zeer snel in dat voor e-commerce iets totaal anders moest ontwikkeld worden. In samenspraak met de centrale directie van de douane zijn sectorspecifieke procedures uitgewerkt”, zegt een lovende Patrick Hollenfeltz, CEO van ECDC Logistics.

Zelfde principes in zeehavens

Het zijn die procedures die als basis hebben gediend voor Be-Gate. “Tijdens het proefproject wordt de toepassing ervan niet alleen op de luchthaven getest, maar ook in de haven van Antwerpen. Daar zullen we het concept onder andere met Katoen Natie en NxtPort verder uitwerken en uittesten, bijvoorbeeld om zeker te zijn dat Be-Gate correct kan ‘spreken’ met het nationale douanesysteem”, legt Vanderwaeren uit.

Begin volgend jaar wordt Be-Gate breder uitgerold. “In eerste instantie zullen grotere fulfilmentbedrijven het systeem gebruiken, omdat we geen risico’s willen nemen. Overigens moeten die bedrijven eerst gecertificeerd zijn voor ze eraan beginnen”.

Trapsgewijze aanpak

Dat deze procedures in Luik werden ontwikkeld, legde de luchthaven van Luik geen windeieren. “Vijf jaar geleden zagen we al in dat crossborder e-commerce een te ontwikkelen sector was. Toen al beseften we dat vlotte douaneprocedures daarbij van het grootste belang zijn. We zijn anderhalf jaar geleden beginnen experimenteren met kleinere partijen, die eerst via Amsterdam passeerden en naar hier getruckt werden. Nadien, toen er rechtstreekse vluchten vanuit China kwamen, hebben we opgeschaald. Eerst werkten we samen met ‘kleinere vissen’, daarna met steeds grotere”, legt LGG-commercieel directeur Bert Selis uit.

Volgens hem is deze trapsgewijze aanpak lonend geweest. “Dat heeft meer dan waarschijnlijk een rol gespeeld in de beslissing van Alibaba om voor Luik als Europese hub te kiezen.”

Philippe Van Dooren