Antwerpse haven versterkt samenwerking met Brazilië via opleidingen

De Antwerpse haven gaat via haar opleidingsinstituut APEC lessenreeksen voorzien in twee Braziliaanse maritieme opleidingscentra. Havenschepen Van Peel (CD&V) ondertekende daartoe dinsdag een overeenkomst met de Braziliaanse minister van transport.

Met lessenreeksen in twee bestaande maritieme opleidingscentra in Brazilië, meer bepaald in Sao Paolo en het noordelijk gelegen Alagoas, wil men het management van de Braziliaanse havens verder professionaliseren. Havenschepen Marc Van Peel (CD&V) ondertekende daartoe dinsdagmiddag een overeenkomst met de Braziliaanse minister van transport Maurício Quintella en andere lokale partners. Het Antwerpse Havenbedrijf is momenteel met een delegatie aanwezig op de beurs Intermodal Sao Paolo.

Operatie modernisering 

Brazilië staat voor een uitdagende modernisering van zijn haveninfrastructuur. Het land telt 45 publieke havens en 131 private haventerminals en is bijna volledig van die havens afhankelijk voor zijn export. Om die havens de 21ste eeuw binnen te loodsen, moet er op het vlak van kennis en expertise een inhaalbeweging worden gemaakt. "Het is in dat kader dat APEC door het Braziliaanse ministerie om een ruimere inbreng werd gevraagd”, licht Kristof Waterschoot, managing director van APEC, toe. “APEC is immers geen onbekende in Braziliaanse havenmiddens. Ruim 660 maritieme professionals uit Brazilië volgden tot op vandaag een seminarie of opleiding in Antwerpen."

Havenarbeiders

Toch moet er nog meer gebeuren qua opleidingen. APEC zal doelgerichte programma's samenstellen en docenten aanleveren. “Zeer specifiek is er vraag naar opleidingen voor havenarbeiders. Antwerpen heeft op het vlak van havenarbeiders immers een ijzersterke reputatie. Daarom zullen we onder meer samen met het Antwerpse opleidingscentrum voor havenarbeid een programma op maat samen stellen”, vervolledigt Waterschoot.

De haven van Antwerpen paste eerder al met succes een gelijkaardig model toe in India, waar een speciaal opleidingscentrum voor maritieme professionals werd ingericht in de Indiase havenstad Mumbai.

Strategisch belang 

Het engagement in Brazilië heeft uiteraard ook een strategisch belang. Het land is volgens cijfers van het Havenbedrijf met een jaarlijks volume van 7,1 miljoen ton de zevende belangrijkste maritieme handelspartner voor Antwerpen. Vooral diepvries- en landbouwproducten, brandstofderivaten en metaalproducten vormen de belangrijkste trafieken. De Antwerpse haven heeft twee vertegenwoordigers in het land én afgelopen zomer investeerde Port of Antwerp International nog 10 miljoen dollar in de nieuwe haven van Porto de Açu in de staat Rio de Janeiro. 

Naamsbekendheid versterken

Havenschepen Van Peel verwoordt het als volgt: “Brazilië is voor de haven van Antwerpen, en dus voor vele Vlaamse en Europese bedrijven die daar handel willen drijven, dé toegangspoort tot Latijns-Amerika. Het is daarom essentieel dat we hier op vele manieren aanwezig zijn om de naamsbekendheid van Antwerpen, als ideale toegangspoort tot Europa, te versterken.”

Michiel Leen