Antwerpen krijgt directe railverbinding tussen "de 1700" en Basel

De Zwitserse railoperator Schweizerzug kondigt een rechtstreekse goederenspoorverbinding aan tussen Basel/Frenkendorf en de haven van Antwerpen. De nieuwe railverbinding moet de congestie op de terminals tegengaan.

Vanaf 2 juli verzorgt de Zwitserse operator Schweizerzug een spoorverbinding tussen de gateway van DP World op de Antwerpse kaai 1700 en Frenkendorf, een voorstad van het Zwitserse Basel. Volgens Schweizerzug, een onderdeel van de Swissterminal-groep, gaat het om de eerste spoorwegverbinding die in een dag en een nacht Antwerpen en Zwitserland verbindt. In eerste instantie willen de Zwitsers twee keer per week vanuit Zwitserland naar Antwerpen rijden. Vanuit DP World 1700 worden connecties aangeboden naar de andere Antwerpse terminals. In de omgekeerde richting biedt het bedrijf connecties aan via haar hoofdzetel in Frenkendorf, richting Zurich (Niederglatt) en Milaan (Melzio).

Tegen de congestie 

Schweizerzug stelt de nieuwe railverbinding voor als belangrijke stap om de congestie bij de behandeling van containerbarges op de Antwerpse terminal tegen te gaan. "De nieuwe directe lijn naar Antwerpen biedt de klant in Zwitserland en de omliggende regionen een betrouwbare service en een substantiële tijdswinst in vergelijking met andere transportmodi", zegt Swissterminal-topman Roman Maier. "Dit nieuwe product opent mogelijkheden voor nieuwe samenwerkingen."

Schweizerzug behoudt ook de bestaande connectie van drie ritten per week naar Antwerpen via Neuss (Duitsland) voor de goede multimodale verbindingen die vandaaruit bestaan met andere Europese zeehavens. 

De uurregeling van de nieuwe verbinding komt binnenkort hier online. 

Michiel Leen