Alfaport-Voka: "Zeebrugge geen optie voor extra containercapaciteit"

"Waanzin", noemde de krant De Standaard de geplande aanleg van het Saeftinghedok. Expert Eric van Hooydonk repliceert, met het 'strategisch belang' als belangrijkste argument. Alfaport-Voka en ASV laten mee hun licht schijnen.

Dit voorjaar beslist Vlaanderen over de uitbreiding van de containercapaciteit in de Antwerpse haven. Al dan niet een Saeftinghedok bouwen is de grootste twistappel. De Standaard wijdde haar redactioneel commentaar dit weekend aan het project: 'Een nieuw dok is waanzin', klonk het. Met de verzadigingscijfers van de Liefkenshoektunnel werd beargumenteerd dat een nieuw dok de mobiliteits- en milieuproblemen alleen erger zou maken.

Waanzin

"Een definitieve beslissing wordt pas in de lente verwacht, maar laat het duidelijk zijn dat een extra dok complete waanzin is. Meer nog, welke maatregel dan ook om de containerhandel in Antwerpen uit te breiden, is een slecht idee. Voor wie de verkeerssituatie rond Antwerpen echt kent, is het onbegrijpelijk dat er nog maar een seconde over nagedacht wordt om die uitbreiding van de Vlaamse containerhandel in Antwerpen te realiseren. Voor de gezondheid, de leefbaarheid en de levenskwaliteit van wie in en rond Antwerpen woont en werkt, zou dat rampzalig zijn", luidde het. Samenwerking met Zeebrugge zou volgens haar een veel beter alternatief zijn: in Zeebrugge is er nog veel ongebruikte capaciteit en wordt de haven onstloten via de recent aangelegde weg A11.

Strategisch belang

Maar onderzoeksprofessor havenrecht Eric Van Hooydonk is het daar niet mee eens. Zeebrugge kan volgens hem geen volwaardig alternatief bieden omdat daar in de afgelopen jaren twee containerterminals sloten. Antwerpen ligt bovendien landinwaarts, wat op zich al zorgt voor minder nood aan wegtransport. Net omdat Zeebrugge perifeer gelegen is, zou daarheen uitwijken volgens Van Hooydonk alleen maar meer wegverkeer teweeg brengen. Van Hooydonk benadrukt ook het strategische belang van extra containercapaciteit in Antwerpen. Als de grote spelers beginnen te merken dat Antwerpen op de limieten van zijn capaciteit stuit, kunnen ze snel beslissen om bijvoorbeeld naar Rotterdam uit te wijken. Van Hooydonk erkent wel dat er een grote inhaalbeweging nodig is op het vlak van weginfrastructuur. Tegelijk argumenteert hij dat het containervervoer niet de grote schuldige is voor de Antwerpse mobiliteitsproblemen.

Geen optie

De discussie op de opiniepagina's is ook topman van Alfaport-Voka Stephan Vanfraechem niet ontgaan. "Het is bijna 'decision time' in dit dossier, dus is het niet uitzonderlijk dat de profilering toeneemt", klinkt het. "Ik kan me wel vinden in het standpunt van Eric Van Hooydonk. We zijn op zoek naar 6 à 7 miljoen teu extra capaciteit. Dan is Zeebrugge geen optie. De capaciteit is daar niet aanwezig en hem snel opbouwen is geen optie. Ook de mobiliteitsoplossingen in Zeebrugge zijn niet optimaal. De binnenvaart is er bijvoorbeeld zeer beperkt. De economische logica voor extra capaciteit zit in Antwerpen beter dan in Zeebrugge."

"Daarbij moet je onthouden dat de concurrentie speelt tussen de grote wereldhavens: Le Havre, Antwerpen en Rotterdam. Dat is nu eenmaal de realiteit. De Vlaamse regering heeft het ook over extra containercapaciteit voor Antwerpen, niet voor Vlaanderen.De lading zit in Antwerpen, en de haven heeft goede connecties met het hinterland. Zeebrugge heeft andere capaciteiten, maar in de discussie van de extra containercapaciteit ligt daar niet de oplossing.

Eind december verwoordde scheepvaartvereniging ASV in een opiniestuk al het standpunt van de grote containerrederijen. "Het Complex proces loopt nog. Laat de cijfers en de feiten spreken eenmaal het advies aan de Vlaamse regering is afgeleverd. Voor de grote rederijen is een oplossing met een Saeftinghedok noodzakelijk om Antwerpen te blijven opnemen in hun centrale schema's, zegt ASV-directeur Eddy Wouters 

Michiel Leen