Ahlers boort Russische markt aan voor westerse bedrijven

(Publireportage) Rusland en de GOS-landen vormen een beloftevolle afzetmarkt voor westerse producenten, maar ze komen ook met unieke obstakels. Als ‘master importer’ biedt Ahlers ademruimte zodat bedrijven kunnen focussen op wat echt telt: verkopen.

Johan Elzes is directeur van de businessunit ‘Trade Facilitation and After Sales Services’, die opereert vanuit het Russische Sint-Petersburg. “Ahlers is een Belgisch bedrijf, maar we zien ons als regionale specialist in Rusland en de GOS-landen (Kazakhstan, Uzbekistan, Ukraine enzovoort). We richten ons op westerse bedrijven die premiumproducten aanbieden en die willen verkopen in Rusland en de GOS. Onze klanten willen meer controle over de export en verkoop van hun producten, wij geven hen die controle over de ‘route to market’.”

Beroep op Ahlers

Om controle te krijgen over de verkoop in Rusland, zijn er twee mogelijkheden: een eigen juridische entiteit opzetten in Rusland, of een beroep doen op een bedrijf ter plaatse. “Bedrijven aarzelen om zelf een onderneming op te zetten in Rusland”, zegt Elzes. “Dat heeft te maken met zowel externe als interne factoren. De externe belemmeringen zijn bijvoorbeeld de politieke situatie in Rusland, de financiële risico’s en de hoop bureaucratie die gepaard gaat met de handel daar. Intern kost het operationeel managen van zo’n entiteit veel mensen en veel tijd. Daar komen wij in beeld: door Ahlers in te schakelen, krijgen bedrijven dezelfde mogelijkheden als wanneer ze hier zelf gevestigd zouden zijn.”

Ahlers zette de service op in 2014, sommige klanten doen al sinds toen een beroep op het bedrijf. “Sommige bedrijven nemen zich voor om na twee jaar met ons een eigen juridische entiteit op te zetten,” zegt Elzes. “Maar dat is eigenlijk met nog geen enkele klant van ons gebeurd. Eenmaal ze gewend zijn aan ons partnerschap, zien ze geen noodzaak van een eigen entiteit meer.”

Bureaucratie

In een exotische en complexe regio als Rusland, is het handig om een beroep te kunnen doen op een betrouwbare partner met kennis van zaken. “De import in Rusland is lastig”, zegt Elzes. “Een belangrijke reden daarvoor is dat enkel in Rusland gevestigde bedrijven invoer- en btw-rechten kunnen betalen en als Russische importeur optreden.”

Sinds enkele jaren werkt Rusland bovendien met een ‘digital marking’ voor veel geïmporteerde goederen: daarvoor is een QR-code nodig die wordt uitgegeven door een Russisch bedrijf. “Bedrijven willen zich met zo’n zaken en andere bureaucratie niet bezighouden.”

Transport in uitgestrekt land

Ook het transport zelf is niet altijd even eenvoudig in een uitgestrekt land als Rusland. Elzes geeft een voorbeeld: “Stel dat je een contract afsluit met een grote Russische supermarktketen. Die heeft 34 distributiecentra, verspreid over heel Rusland, die elk drie keer per week een order versturen. Ze geven een timeslot van één uur over drie dagen waarin de levering moet gebeuren. Lukt dat niet, dan rekenen ze een boete van 15% op de waarde van de goederen.”

Distributienetwerk

Ahlers bouwde voor dergelijke contracten een groot distributienetwerk naar de retailers, met tal van subcontractors en verschillende magazijnen. “Wij valideren de orders, maken de bestelling klaar in het magazijn en bestellen het transport. Het distributiecentrum kan 10 kilometer buiten Sint-Petersburg liggen, maar net zo goed 6.000 km verderop. Die afstanden en het feit dat er minder infrastructuur is dan in Europa, maken Rusland tot een bijzondere uitdaging.”

Ondanks de logistieke en administratieve uitdagingen, bieden Rusland en de GOS-landen in de eerste plaats een opportuniteit voor westerse fabrikanten. “De Europese en Amerikaanse markten zijn redelijk verzadigd, terwijl Rusland nog altijd een grote afzetmarkt met veel consumenten is. Je kan daarvoor ook naar Brazilië, Zuid-Afrika of China gaan, maar het verschil is dat je vanuit Brussel op twee uur vliegen in Rusland kan staan.”

Fietsen en koffie

Onder meer de Amerikaanse fietsenbouwer Specialized en de Italiaanse koffiebrander Lavazza doen een beroep op Ahlers om controle te nemen op de Russische markt. Ahlers is voor die bedrijven een ‘master importer’, zegt Elzes. “Wij overzien de importadministratie, de supplychain, warehousing, en meer, zodat die bedrijven kunnen focussen op datgene waar ze echt aandacht aan willen geven: hun product verkopen en klantenrelaties aangaan.” 

Voor alle informatie over Ahlers
Ahlers headquarters
www.ahlers.com
Noorderlaan 139 – B-2030 Antwerp
+32 3 543 72 11
info@ahlers.com

Voor Rusland en GOS-landen: Johan Elzes
johan.elzes@ahlers.com 
+7 921 188 0565

 

Johan Elzes