(Advertorial) Slimmere routeplanning met software Descartes

Met de software van Descartes kan een transportbedrijf slimmer en op een meer geïntegreerde manier plannen. Zo moet het bedrijf minder wagens voor transport inzetten. Die capaciteit kan het gebruiken om zijn groei te faciliteren.

 

Descartes richt zich op alle ondernemingen van klein tot groot. Dit jaar worden nieuwe softwareontwikkelingen op de markt gebracht. Uit onderzoek van Descartes blijkt dat consumenten een duurzame levering belangrijk vinden en daar ook willen voor betalen.  

Tot een aantal jaren terug was geavanceerde Route Management-software vooral voorbehouden voor grote bedrijven. Nu wil Descartes ook ondernemingen uit de middensegmenten bereiken: “We zien een hele grote marktvraag. Ook kleinere ondernemingen kampen met een personeelstekort of -verloop. Dankzij onze software kunnen ze slimmer en op een meer geïntegreerde manier plannen. Zo moeten ze minder wagens voor transport inzetten. Die capaciteit kunnen ze gebruiken om hun groei te faciliteren.” De software kan makkelijk worden geïntegreerd, zonder dat er grote investeringen moeten gebeuren op het vlak van IT. Ook is er minder IT-kennis nodig dan bij de vorige systemen.  

Integratie 

Descartes werkt volop aan nieuwe softwareontwikkelingen die in de loop van dit jaar moeten uitkomen. “De nadruk ligt op een verdere integratie van de systemen. Onze oplossingen raken steeds meer met elkaar vervlochten, zodat er soepeler en makkelijker kan worden gepland”, zegt Albert van Roekel. “We knopen alles aan elkaar en integreren alle diensten in elkaar, zoals de klantenservice, verkoop, uitvoering en planning. We hebben het niet alleen over de planning en organisatie maar over het totale ‘good management’. Dat gaat van het maken van afspraken aan het begin van de bestelling tot aan de aflevering en de klantenservice. Het is belangrijk om dat proces zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen alsof de klant met één persoon aan het praten is die ook alle informatie heeft, via app of e-mail. Dat is vaak nog een heel moeilijk punt waar het nog vaak misloopt in bedrijven.”

Consumenten 

Ook de eindklant vraagt om een goede levering. En wil daar ook voor betalen, zo blijkt uit een onderzoek van Descartes. “De hedendaagse consument is daar echt mee bezig”, zegt Albert van Roekel. “Als het bezorgingsproces flexibel en duurzaam kan gebeuren, dan is de consument bereid om daarvoor te betalen. Bedrijven moeten daar wat mee gaan doen.” Uit het onderzoek bij 503 Vlamingen blijkt verder dat bijna driekwart (70%) van de Vlaamse consumenten vindt dat er een keurmerk moet komen voor producten die een duurzaam logistiek proces hebben. “Een keurmerk zou een mooi middel zijn om consumenten meer inzicht te geven”, zegt Albert van Roekel. “Net zoals je in de supermarkt de keuze hebt om producten met een bepaalde Nutri-Score te kopen, kan je online kiezen voor producten die op een duurzame manier zijn vervoerd. Bijvoorbeeld via elektrische vrachtwagens, freight pooling (bundeling van goederenstromen) of fietsbezorgers. Investeren in dit soort vervoermiddelen eist van bedrijven een nieuwe manier van denken en inrichten van processen. Fietsbezorgers kunnen bijvoorbeeld andere routes nemen en elektrische voertuigen moeten af en toe kunnen opladen. Door gebruik te maken van de correcte software, kan hier rekening mee worden gehouden in de rittenplanning.”

Verantwoordelijkheid 

Bedrijven hebben volgens consumenten een grote verantwoordelijkheid om de logistiek te verduurzamen. Het merendeel van de Vlamingen (80%) vindt dat bedrijven flink moeten investeren in duurzaam vervoer, zoals elektrische vrachtwagens of fietsbezorgers. Daarnaast vindt twee derde (67%) dat producenten en winkels meer inzicht moeten bieden in waar producten en onderdelen van producten vandaan komen. Hiermee kunnen ze consumenten helpen om bewustere keuzes te maken bij het bestellen van producten. Een grote meerderheid van de consumenten vindt dat de overheid een belangrijk rol moet spelen om duurzame initiatieven binnen de logistiek te stimuleren. 65 procent is zelfs van mening dat overheden bedrijven mogen dwingen om hieraan te werken.

In de volgende video getuigt een klant van Descartes:

 

Uw routeplanning optimaliseren? Hier vindt u alle info:

Descartes 

info@descartes.com

www.descartes.com