Conro met veel Antwerpse lading dreigt te vergaan (+ foto’s)

(Update van 13.30 uur) Op de ‘Grande America’ van de Italiaanse rederij Grimaldi is in de nacht van zondag op maandag een brand uitgebroken in een container. Het wordt steeds moeilijker om de conro en zijn lading nog te redden.

Het gemengde container- en roroschip ‘Grande America’ was met een lading containers, wagens en andere rollende lading uit Antwerpen en Hamburg op weg naar Casablanca toen zondagavond in de Golf van Gascogne brand uitbrak op het voorschip. Het vuur ontstond in een container om tien uur’s avonds, maar de bemanning leek de brand onder controle te krijgen.

Maar rond middernacht flakkerden de vlammen weer op en door de hevige wind stond al gauw een groot aantal containers in brand. De kapitein besloot daarom om rond twee uur ‘s nachts het schip te evacueren. De 26-koppige bemanning en een passagier verlieten de conro via de reddingsboot. Zij werden nadien opgepikt door het Britse fregat ‘HMS Argyll’.

Bluswerken

De sleepboot ‘Abeille Bourbon’ arriveerde maandagochtend rond 10 uur aan het brandende, verlaten schip (derde foto) en begon meteen met de bluswerken. Maandagavond was het vuur nog altijd niet bedwongen en vandaag blijkt dat de brand zich intussen ook naar de garagedekken heeft verplaatst.

Een woordvoerder van de Franse maritieme prefect van de Atlantische Oceaan noemde het incident ‘zeer ernstig’. Er werd meteen een crisiscel opgericht, die nu vooral de stabiliteit van de conro in de gaten houdt. Het schip is zwaar gaan overhellen en er vielen al een tiental containers in zee. De 'Abeille Bourbon' bestrijdt vandaag niet langer het vuur om te vermijden dat het schip door het bluswater nog verder zou gaan overhellen. De zeesleepboot kan zijn bluskanonnen overigens toch niet op de vlammen in het binnenschip richten.

Bergingsfirma

De Italiaanse rederij Grimaldi uit Napels heeft intussen Ardent als bergingsfirma aangeduid. Die stuurt nu twee zeeslepers ter plekke. Het gaat om de 'Union Lynx', die in Vigo lag, en de 'Tera Sea Hawk', die vanuit Rotterdam naar de Golf van Gascogne koers zet. De brandende conro is momenteel zo'n 350 kilometer van de Franse kust verwijderd. Gezien de barslechte meteorologische voorspellingen voor de komende dagen, zal het voor de bergers zeer lastig worden om het schip te redden.

De 'Grande America' (bouwjaar 1997) vaart in Grimaldi's dienst tussen Noord-Europa en de oostkust van Zuid-Amerika, die onderweg ook enkele haltes in West-Afrika heeft. De conro nam tijdens de laatste Antwerpse aanloop – van 28 februari tot 5 maart – veel lading aan boord voor de bestemmingshavens Casablanca, Dakar, Conakry, Suape, Vitoria, Rio de Janeiro, Santos, Paranagua, Zarate en Montevideo. Na de laadoperaties in Antwerpen was de conro ook nog gaan bijladen in Hamburg.

Stefan Verberckmoes