Zuid-Koreaanse redersfusie behoort tot de mogelijkheden

De voorzitter van de Financial Services Commission (FSC) van Zuid-Korea verklaarde gisteren tijdens een persconferentie dat een latere fusie van Hanjin Shipping en Hyundai Merchant Marine (HMM) niet uit te sluiten valt.

Momenteel is van een samengaan van de twee grootste Zuid-Koreaanse carriers echter helemaal nog geen sprake. Beide rederijen moeten volgens voorzitter Lim Jong-ryong eerst financieel orde op zaken stellen om te kunnen overleven. Pas wanneer dat gebeurd is, kan eventueel over een fusie nagedacht worden en is dat 'één van de mogelijkheden'..

De uitspreek van Lim Jong-ryong is opmerkelijk omdat de rederijen zelf helemaal geen voorstander van een fusie zijn. De situatie is nu echter veranderd omdat beide carriers een door de schuldeisers geleide financiële herstructurering ondergaan. Bij HMM is de Zuid-Koreaanse overheid nu via de Korea Development Bank indirect de grootste aandeelhouder geworden.

Positief

De voorzitter van de FSC benadrukte verschillende malen dat de twee carriers nog eerst gered moeten worden. Hij liet zich relatief positief uit over de situatie bij HMM, omdat die al een akkoord heeft over een schuldherschikking en sinds vorige vrijdag ook over een verlaging van de chartertarieven.

HMM moet zich nu nog in THE Alliance zien te praten en kan meer dan waarschijnlijk aanspraak maken op overheidsmiddelen om megaschepen te bestellen (en zo ook de verlieslatende Zuid-Koreaanse scheepswerven te helpen).

Chartertarieven

Hanjin is wel al lid van THE Alliance, maar heeft nog geen akkoord met de rederijen waarvan het schepen huurt, om de chartertarieven te verlagen. De Zuid-Koreaanse carrier chartert momenteel 64 containerschepen van meer dan twintig verschillende eigenaren.

De Canadese rederij Seaspan waarvan Hanjin zeven eenheden van 10.010 teu huurt, heeft tot nu toe de boot afgehouden om de vastgelegde prijzen te verlagen. Andere rederijen waaronder Danaos (waarvan Hanjin o.a. drie schepen van 10.114 en vijf van 3.398 teu chartert) kunnen onder druk gezet worden met het argument dat zij wel al een inspanning voor HMM gedaan hebben.

Een factor die de onderhandelingen bemoeilijkt, is het feit dat Hanjin in een aantal gevallen nog achter staat met de betaling van de charterfacturen. De FSC stelt een akkoord over de chartertarieven als één van de voorwaarden om de carrier uit de problemen te helpen. Tegen begin augustus moet Hanjin hierover duidelijkheid verschaffen.