Zuid-Koreaanse reders stoten bulkactiviteiten af

Hyundai Merchant Marine (HMM) brengt zijn bulkactiviteiten en twee Amerikaanse terminals onder in de nieuwe rederij Hyundai Bulk Line. Landgenoot Hanjin zoekt intussen een koper voor een minderheidsbelang in H-Line.

Ondanks de forse daling van de bunkerkosten kampen de twee grote Zuid-Koreaanse containerrederijen nog steeds met een tekort aan liquide middelen. HMM zocht daarom een koper voor zijn bulkvloot en de Amerikaanse dochter die terminals in Los Angeles (foto) en Tacoma exploiteert.

Omdat er geen koper gevonden werd, zullen deze activiteiten nu afgesplitst worden. Daarvoor werd eind vorige maand al de nieuwe rederij Hyundai Bulk Line opgericht. Het gros van het kapitaal van Hyundai Bulk Line wordt door banken onderschreven. Volgens Zuid-Koreaanse media moet de transactie HMM zo’n 266 miljoen dollar opleveren.

Hanjin droeg zijn LNG- en bulkactiviteiten vorig jaar al over aan H-Line, een joint venture van de rederij zelf (22,2%) en Hahn & Company (77,8%). Ook dat minderheidsaandeel staat nu te koop. Het zou een kleine 140 miljoen dollar moeten opleveren. Hanjin verkocht eerder ook al andere activa, waaronder een participatie in de Euromax terminal in Rotterdam.