Zuid-Korea wil eigen carriers aan grotere megaschepen helpen

De kersverse minister van maritieme zaken in Zuid-Korea, Kim Young-suk, heeft in zijn eerste interview meteen al zijn steun toegzegd aan de grote binnenlandse carriers Hanjin Shipping en Hyundai Merchant Marine (HMM).

Kim (foto) is uiteraard op de hoogte van het feit dat de twee rederijen omwille van liquiditeitsproblemen al heel wat activa hebben moeten verkopen. Ze zijn beiden op dit moment niet kapitaalkrachtig genoeg om grote investeringen te doen.

Toch hebben Hanjin en HMM volgens de nieuwe excellentie grotere containerschepen nodig om concurrentieel te kunnen blijven. Er zijn intussen al containerreuzen tot 21.100 teu in aanbouw, terwijl de grootste containerschepen uit de vloten van Hanjin en HMM een capaciteit van respectievelijk 13.102 en 13.154 teu hebben.

Financiering

Kim heeft aangekondigd om met een aantal banken te gaan kijken of er een financiering van nieuwe megaschepen kan worden opgezet via fondsen van bijvoorbeeld de Koreaanse Export-Import Bank. Het uitgangspunt is daarbij dat de twee carriers de schepen niet zouden moeten kopen, maar in bareboat charter zouden nemen.

De nieuwe minister zei overigens ook nog dat hij niet van oordeel is dat de twee Zuid-Koreaanse carriers moeten fuseren. Zijn voorganger heeft onlangs nog Hanjin gevraagd om zo’n samengaan te overwegen.