Zuid-Korea werkt aan nationale oplossing voor Hanjin

De Zuid-Koreaanse overheid wil Hyundai Merchant Marine (HMM) helpen om de waardevolle activa van Hanjin te kopen. Het Seoul Central District Court overweegt nu ook een verkoop van Hanjin als rederij.

Over het lot van Hanjin Shipping, dat op 31 augustus bescherming tegen schuldeisers moest aanvragen, werd nog niks definitief beslist. Er was een plan in de maak om een doorstart te maken als intra-Aziatische carrier met een vloot van een vijftiental schepen, maar intussen overweegt de rechtbank in Seoul om nu al een procedure op te starten om Hanjin Shipping als bedrijf te verkopen.

Als kandidaat-kopers wordt in de eerste plaats gedacht aan Maersk en HMM. In een reactie op de geruchten dat Maersk zowel Hanjin als HMM zou kunnen kopen, reageerde woordvoerder Michael Storgaard laconiek met de tweet: “Ik denk dat de enige waaraan we nog niet gekoppeld werden Angela Jolie is”.

In Zuid-Koreaanse kringen wordt beweerd dat de overheid niet happig is dat Hanjin en HMM in buitenlandse handen zouden komen en dat het liever één grote, nationale carrier overhoudt, in casu HMM. De Zuid-Koreaanse economie is immers relatief sterk op de export gericht.

Brief naar klanten

De Korea Development Bank heeft zijn uitdrukkelijke steun aan HMM overigens herbevestigd. De staatsbank richtte vorige week een brief naar de klanten van HMM met de boodschap dat het de herstructureringen bij de rederij steunt en gelooft in de toekomst ervan. De overheidsbank is met een belang van 14% momenteel overigens de grootste aandeelhouder.

Volgens het nieuwsagentschap Yonhap heeft HMM intussen de consultant A.T. Kearney ingehuurd voor advies bij een nieuwe bedrijfsstrategie. Daarbij wordt specifiek gekeken naar de mogelijkheden die het omvallen van Hanjin creëert. De consultant moet onder meer adviseren welke activa overgenomen kunnen worden. Dankzij de steun van de Korea Development Bank zou de financiering geen probleem mogen opleveren. Diverse Koreaanse banken zouden ook bereid zijn om hun schepen die voor Hanjin voeren ter beschikking te stellen van HMM.

Extra afvaarten

De Zuid-Koreaanse carrier was begin september de eerste om aan te kondigen dat ze extra afvaarten zou bieden als alternatief voor de stilgevallen lijndiensten van Hanjin. Volgens de Franse databank Alphaliner heeft HMM nu effectief het schip ‘Kaethe P’ van 5.041 teu (foto) ingehuurd voor een extra trip die morgen in Busan begint naar Shanghai, Yantian, Valencia, Southampton, Rotterdam en Hamburg.

Voorlopig lijkt dat echter de enige bijkomende afvaart naar Europa te zijn en ook op de trans-Pacific biedt HMM volgende maand voorlopig geen extra capaciteit meer aan. Opmerkelijk is wel dat Maersk en MSC daar een nieuwe dienst beginnen. Maersk bood tussen het Verre Oosten en Europa deze maand ook drie extra vertrekken met schepen die niet in 2M-diensten varen.