Zomer: met kapitein Radek Batycki op weg met bunkerboot 'Deugniet'

In onze zomerreeks gaat de redactie mee op pad met de verschillende vervoersmodi. Vandaag zijn we aan boord van de bunkerboot ‘MTS Deugniet’ van De Wit Bunkering, gevestigd in Antwerpen. Kapitein van dienst is Radek Batycki.

De Wit Bunkering, het Europese bunkerbedrijf voor binnenvaart en industrie, is opgericht in 1947 en gaat al drie generaties mee. De familiale onderneming staat in voor de levering van gasolie en smeerolie. Sinds 2000 levert De Wit Bunkering ook drinkwater aan binnenschepen in opdracht van Havenbedrijf Antwerpen. 

Wel 80.000 liter

Voor we in de haven varen, ontmoeten we CEO Tim Peeters op kantoor aan de Oostkaai van het Asiadok. De bunkerboten hebben hier ook hun vaste ligplaats. “Met onze grote tankbak ‘Wapper’ laden we eerst brandstof bij Total waarvan voornamelijk onze twee bunkerboten product afnemen”, vertelt Peeters. “Het zusterduo ‘Deugniet’ en ‘Pagadder’ is dagelijks druk in de weer om brandstof te leveren in de Antwerpse haven. Dat kan zowel voor een Franse spits, een kempenaar als voor een grote tanker of containerschip zijn. Gemiddeld wordt er 15 à 20 kuub (15.000 à 20.000 liter) gasolie per beurt geleverd. Sommige klanten nemen tot wel 80.000 liter af.”

“Opdat de binnenschippers geen tijd zouden verliezen, bunkeren we indien mogelijk tijdens het laden en lossen of als ze even aan de kade moeten wachten”, gaat hij verder. “We leveren ook scheepsbenodigdheden aan boord en zijn vandaag uitgegroeid tot een onestopshop.” 

Schoenen uit

Aan boord van de ‘MTS Deugniet’, die zich op dat moment in het Vierde Havendok bevindt, worden we (Peeters en ondergetekende) hartelijk ontvangen door kapitein Radek Batycki. Hij vraagt vriendelijk om onze schoenen uit te trekken. Dat is namelijk de gewoonte op elk binnenschip. Batycki is afkomstig uit Polen en werkt al ruim achttien jaar bij De Wit Bunkering. Hij startte in de scheepschrijnwerkerij, ging nadien het water op als matroos en staat vandaag aan het roer. “Ik ben naar hier gekomen voor onderhoudswerk, maar heb kort daarop een opleiding gevolgd tot schipper bij STC Group in Rotterdam”, vertelt hij.  

Oost-Europa

“De binnenvaart is een kleine wereld met een familiaal karakter”, gaat hij verder. “Ik heb altijd leuke en persoonlijke contacten met de schippers. Op die manier heb ik ook mijn Nederlands en Frans kunnen bijschaven. De matrozen op binnenschepen komen voornamelijk uit Oost-Europa. Dat maakt het voor mij extra aangenaam.” 

Radek maakt zich samen met matroos Anthony Van Uffelen klaar om erop uit te trekken. Van Uffelens taak: ondermeer bunkerslangen aangeven en het schip onderhouden. “We hebben net 170.000 liter gasolie geladen bij onze ‘Wapper’ en zetten koers naar het cargoschip ‘Zuidnatie 9’ in het Albertdok”, vertelt hij.

Het binnenschip moet even wachten naast een zeeschip tot een van de terminalkranen is hersteld om te kunnen laden, een moment dat wordt benut voor een tankbeurt.

Checklist

De ‘MTS Deugniet’ is uitgerust met vier gasolietanks met een totale capaciteit van 320 kuub en vijf tanks voor smeerolie. De bunkerboot meert vlotjes aan stuurboord af tegen ‘Zuidnatie 9’. “Voor een binnenschip van ruim zeventig meter lang moet dat gemakkelijk lukken”, lacht Radek. Voor de tankbeurt van start gaat, wordt er een checklist met veiligheidsmaatregelen opgemaakt. “We controleren bijvoorbeeld altijd of de overvulbeveiliging is aangesloten aan boord van de klant. Het systeem sluit de brandstoftoevoer automatisch af als de tank maximaal is gevuld opdat er geen gasolie in het water belandt”, vertelt Peeters.

Onder controle

De kabels worden uitgerold. Op nog geen tien minuutjes tijd is er zomaar even 1.758 liter getankt voor de aandrijving van de kopschroef en de generatoren. “Alles was onder controle”, vertelt Radek. Om de twee weken rijdt hij terug naar huis in Gdansk voor verdiende rust. “Ik woonde vroeger in Merksem, maar ben twee jaar geleden voor mijn familie terug verhuisd naar Polen. Het is maar twaalf uurtjes rijden”, lacht hij. “Ik geniet er dan vooral van om tijd door te brengen met mijn dochter en te gaan paardrijden.” 

Charles De Wit Holding

Charles De Wit Holding is eigenaar van De Wit Bunkering, De Wit Transport, Belgian Trading and Bunkering (zeevaart) en Nassau Scheepsbenodigdheden. In totaal beschikt de groep over een vloot van dertien schepen, waaronder drie drinkwaterboten. De bunkerfirma levert ook gasolie per truck aan havengebonden bedrijven en industrie.  

Antwerp Nautical Event

In het weekend van 18 en 19 september 2021 vindt het Antwerp Nautical Event plaats bij Nassau Scheepsbenodigdheden aan het Asiadok. Bezoekers kunnen er kennismaken met de binnenvaart en de vele producten en diensten die ermee verbonden zijn. Meer info vindt u hier.  

Julie Desmet