Zim en HMM vinden elkaar in nieuwe samenwerking

De Israëlische rederij Zim heeft haar nieuwe oost-westnetwerk klaar. De samenwerking met OOCL tussen het Verre Oosten en de Eastmed wordt gestaakt. HMM wordt een nieuwe partner van Zim op de trans-Pacific.

Hoewel Zim geen lid is van een mega-alliantie wordt de rederij wel getroffen door de geplande alliantiewissels. Voor de diensten tussen het Middellandse Zeegebied en Noord-Amerika kon de Israëlische carrier de huidige samenwerking met Hapag-Lloyd al uitbreiden naar een samenwerkingsakkoord met alle leden van THE Alliance.

Op de trans-Pacific werkte Zim al sinds begin 2014 samen met de G6 Alliance die eind maart ophoudt te bestaan. Op die route gaat de rederij nu niet alleen eigen diensten verzorgen, maar ook slots kopen op de nieuwe PNW Service van Hyundai Merchant Marine (HMM). Dat is één van de drie diensten die de Zuid-Koreaanse rederij daar begin april zal opstarten. Zim zal de verbinding tussen China, Zuid-Korea, Tacoma en Vancouver verkopen onder de naam ZPN Service.

Middellandse Zee

Intussen heeft Zim ook knopen doorgehakt over het aanbod tussen het Middellandse Zeegebied en het Verre Oosten, waar de rederij uit Haifa nu twee diensten aanbiedt. De East Med Black Sea Express Service (EMX) zal eind maart gekoppeld worden aan een eerder aangekondigde nieuwe eigen dienst op de trans-Pacific, zodat één grote pendulumdienst ontstaat waarin 15 eigen schepen van 4.250 teu zullen varen.

De samenwerking met OOCL in de EMX wordt stopgezet omdat die partner uit Hongkong als lid van de nieuwe Ocean Alliance een andere dienst op deze route zal aanbieden. De twee schepen die OOCL voor de EMX-vloot leverde, de ‘OOCL Novorossiysk’ en de ‘OOCL Istanbul’, worden omgedoopt tot ‘Zim Dalian’ en ‘Zim Kingston’.

Ook de AME Service tussen het Verre Oosten en de Med wordt in zijn huidige vorm afgeschaft. De rederij behoudt wel het segment tussen India en de Eastmed en zal die verbinding onder de nieuwe naam India Med Express (IMX) voortzetten.

Zim loopt Noord-Europa niet aan met zijn oost-westdiensten. De carrier is er wel actief met drie wekelijkse diensten van en naar het Middellandse Zeegebied, waaronder de eigen NE1 Service tussen onder andere Antwerpen, Ashdod en Haifa in samenwerking met MSC.

Winstgevend

De rederij trekt nu naar haar grootste klanten om onder het motto “The power of being independent” (de kracht van onafhankelijk te zijn) het nieuwe aanbod te verkopen. Daarbij wordt ook meteen de booschap meegegeven dat de rederij uit de rode cijfers is kunnen klimmen.

In het laatste kwartaal van vorig jaar realiseerde Zim een operationele winst (EBITDA) van 43,9 miljoen dollar, waarvan het uiteindelijk een nettowinst van 4,6 miljoen dollar overhield. De resultaten waren beter omdat de rederij 3,9% meer containers vervoerde (613.000 teu) en de kosten per vervoerde teu vorig jaar 14% lager waren dan in 2015.

Zim leed net als alle andere carriers onder de laagte van de tarieven en kon per vervoerde teu vorig jaar gemiddeld maar 902 dollar factureren, wat 19,9% minder was dan in 2015. In het vierde kwartaal ging de gemiddelde opbrengst per teu (915 dollar) wel eindelijk weer lichtjes omhoog. De omzetdaling van 15,1% is de belangrijkste verklaring waarom Zim het boekjaar 2016 uiteindelijk heeft moeten afsluiten met een nettoverlies van 163,5 miljoen dollar.

Stefan Verberckmoes