Zim en 2M samen op alle grote oost-westroutes

Zim en het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC breiden hun samenwerking verder uit. De drie carriers gaan nu ook capaciteit delen vanuit het Verre Oosten naar zowel de Eastmed als de Noord-Amerikaanse westkust.

Zim en 2M sloten vorige zomer al een eerste belangrijk strategisch samenwerkingsakkoord tussen de Far East en de oostkust van Noord-Amerika. Die samenwerking wordt vanaf maart doorgetrokken naar de Transpacific Northwest.

De Israëlische carrier zal vier van de zeven schepen leveren voor de huidige TP9/Maple Service van 2M, die Japan, Taiwan, China en Zuid-Korea met Vancouver en Seattle verbindt. Momenteel levert Maersk nog alle zeven schepen (van 6.612 tot 9.600 teu) voor deze wekelijkse loop.

Ruil

In ruil voor de ruimte die 2M op de schepen van Zim zal vullen, krijgt de Israëlische carrier een allocatie op de TP8/Orient Service tussen China, Zuid-Korea, Japan en Prince Rupert, Los Angeles (foto) en Oakland. Dat blijft een dienst waarvoor 2M alle schepen levert. Momenteel zijn dat er zeven van 10.888 tot 13.568 teu.

Tussen de Far East en het oostelijke deel van de Eastmed krijgt Zim ruimte op de AE15/Tiger Service van 2M voor de bediening van de havens Port Said, Yarimca, Istanbul, Tekirdag (Asyaport) en Pireaus. Zim zal deze dienst verkopen onder de merknaam Spica Line (ZMS).

De nieuwe Sirius Line (ZAS) wordt dan weer een allocatie op de AE12/Phoenix Service tussen Xingang, Dalian, Busan, Shanghai, Ningbo, Shekou en Singapore enerzijds, en Port Said en Haifa anderzijds.

Kleine schepen

Het nieuwe slotwisselakkoord met 2M zal Zim toelaten om de Zim Med Pacific Service (ZMP) met vijftien kleine panamaxschepen van 4.200 tot 5.117 teu stop te zetten. Het houdt in dat Zim, Maersk en MSC nu op alle grote oost-westroutes gaan samenwerken. Er is geen akkoord tussen Azië en Noord-Europa om de eenvoudige reden dat Zim niet op die route actief is.

Op de kleinere trans-Atlantic trade blijft Zim samenwerken met Hapag-Lloyd en diens partners uit THE Alliance. Dat slotakkoord is beperkt tot lijndiensten tussen het Middellandse Zeegebied en de oostkust van Noord-Amerika.

Stefan Verberckmoes